Bokus-beställning Nr 1 2009

Min första riktiga pocketbeställning från Bokus landade igår. Med riktig menar jag följande:
Jag har en lista med böcker jag vill köpa. Listan är indelad i sju kategorier (en ny, en deckare, en på engelska, en roman, en pristagare, en svensk författare och en faktabok). Jag väljer sedan en bok ur varje kategori. Den här gången blev det dock åtta böcker, jag vill kunna vara med på bokhoras läsesalong den 20 januari så En halv gul sol blev bubblare.



Den uppmärksamme bokförlagsnörden ser kanske att Bonnierpocket är överrepresenterad i högen. Det var liksom meningen. Efter att ha vunnit Bodil Malmsten-böcker från Pocketförlaget och dessutom hämtat hem en enorm hög med pocketar från Natur och Kulturs Pocktail tänkte jag ge ett annat förlag chansen. Dock blev det svårt med pocketen på engelska, men det kan jag leva med (nästan).



Så, från vänster till höger, översta raden först:
* en ny: Att tro på Mister Pip av Lloyd Jones. Nominerades till Booker-priset 2008.
* en på engelska: One false move av Harlan Coben. Harlan Cobens ladlit-serie om sportagenten Myron Bolitar. Jag är barnsligt förtjust i de här lite humoristiska deckarna.
* en pristagare: Ut och stjäla hästar av Per Pettersson. Norrmannen som vann The Dublin IMPAC Literary Award 2007.
* en roman: Islossning av Barbara Voors. Jag läste Mina döttrars systrar som följde med någon tidning. Det var en rolig överraskning, så jag hoppas den här är bra. Någon som läst mer av Voors?
* en bubblare: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Vinnare av 2007 års Orange Prize.
* en deckare: Ingenting är heligt av Dennis Lehane. Även jag har insett Lehanes storhet. Det här är den senaste på svensk pocket om privatdetektiverna Patrick Kenzie och Angela Gennaro.
* en svensk författare: Mellan sommarens längtan och vinterns köld av Leif GW Persson. Jag gillar allt jag läst av Persson hittills, vet inte varför jag inte hunnit till den här tidigare?
* en faktabok: Min far hade en dröm av Barack Obama. Mest intressant är att han skrev den här boken för nästan femton år sedan, alltså innan Barack Obamas politiska karriär ens hade börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar