Recension: Gängkrig 145


Författare: Lapidus, Jens & Bergting, Peter
Titel: Gängkrig 145
Utg. År: 2009
Förlag: Wahlström & Widstrand

Gängkrig 145 lästes enbart på Lapidus tidigare meriter. Jag har sträckläst båda Snabba cash och Aldrig fucka upp. Jag kände att även om jag aldrig har varit ens ett litet fan av seriealbum ville jag ge Lapidus serieroman en chans. Med Bergtings bilder blir den här historien helt enkelt suverän. Ni som läst Lapidus tidigare böcker i hans egen genre Stockholm Noir kommer att känna igen en hel del karaktärer.

I Gängkrig 145 möter vi Mahmuds syster Jivan. Hon är ute med sina tjejkompisar och festar. Den här kvällen blir det dock en och annan drink för mycket och hon hamnar hemma hos sin kompis brorsa Simon. Han och hans polare Fredrik beter sig som svin mot Jivan och dagen efter ringer hon Mahmud och berättar vad som hänt, trots att hon skäms så hon vill dö, hon var ju oskuld innan. För Mahmud är det startskottet på en hämnd, problemet är bara att Fredrik har en halvbror som heter Eddie Ljublic. Han muckar man inte med i onödan, men det skiter Mahmud i, han ska hämnas sin systers heder. Kriget är igång!

Det här hade antagligen varit en sjukt bra fortsättning på Aldrig fucka upp, även i vanlig romanform. Men på något sätt blir det ännu lite mer speciellt att läsa den i serieform. Jag har på något sett redan sett Mahmud och hans polare framför mig och det var lite såhär jag tänkte mig dem. Personligen tycker jag att serietecknaren Peter Bergting gjort ett fenomenalt jobb med att illustrera personer och omgivningar, känslor och stämning.



Illustrationer: Peter Bergting

 Något jag dock fick jobba på var att inte läsa för fort. När det bara är dialog och korta förklarande rutor (skulle vilja veta de kallas på serietecknarspråk) så bara rasar historien fram. Det positiva är att jag faktiskt känner pulsen, det blir verkligen nästan som på riktigt. Men risken är att man missar de otroligt vackra (ja, faktiskt vackra) bilderna. Jag fick flera gånger lov att stanna upp och gå tillbaka för att på allvar betrakta bilderna med dess verklighetstrogna detaljer.

Om ni gillade karaktärerna i Aldrig fucka upp kan jag verkligen tipsa om att läsa Gängkrig 145 - ett krig med ingredienser som makt, heder, lojalitet, stolthet, hämnd och cash, såklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar