Pocketutgivning april-juni 2009

Här kommer så ett urval av de pocketar som släpps under andra kvartalet 2009. Det blev en hel del och det är både svenska och engelska pocketar. Har dessutom försökt hitta pocketar i så många olika genres som möjligt så allas lystmäten skall bli mättade. Som ni förstår är det mitt eget tycke och min egen smak som fått bestämma urvalet, ni kanske saknar något, men då är det bara att plita ner det i kommentarerna. Har du redan läst någon av böckerna jag tipsar om så kom gärna med en kommentar då också.

* 1 april Magnetisörens femte vinter P O Enquist Norstedts pocket (nyutgåva)
Först ut är en av tre nyutgåvor från 2008 års Augustprisvinnare. Magnetisörens femte vinter utkom första gången 1964 och handlar om en tysk magnetisör som kommer till en stad i norra Sverige i början på 1800-talet. Där försöker han bota människor från sjukdom och övertalar en man att få behandla hans blinda dotter. Flickan botas och magnetisören startar en praktik i staden, men något är inte riktigt som det ska. Boken filmatiserades 1999 med bland andra Rolf Lassgård och Johanna Sällström i rollerna.

* 1 april Musikanternas uttåg P O Enquist Norstedts pocket (nyutgåva)
1978 kom Musikanternas uttåg, en grym berättelse om arbetarrörelsen runt sågverken längs den norrländska kusten i början på 1900-talet. Man får följa Nicanor Markström och hans familj och också stifta bekantskap med agitatorn Elmblad som förgäves försöker gå emot det religiösa och traditionella livet i bygden.

* 1 april Nedstörtad ängel och Berättelser från de inställda upprorens tid P O Enquist Norstedts pocket (nyutgåva)
Nedstörtad ängel utgavs 1985 och baseras på den verklige Pasqual Pinons historia. Pasqual var född med två huvuden, ett manligt och ett kvinnligt, och visades runt på cirkusar i USA under 1920-talet. De två huvudena var som ett oskiljaktigt par och romanen handlar om kärleken som till slut blir ett beroende. Egentligen var det andra huvudet en cysta som med en vaxmask liknade ett kvinnoansikte. Efter många år i olika freak shows lämnade Pasqual sin karriär och fick cystan bortopererad. I Berättelser från de inställda upprorens tid från 1974 skriver Enquist bland annat om fru Meckel och hennes bruna dagbok och om herr Bachmann som försökte döda Rudi Dutschke.

* 1 april Katedralen vid havet Ildefonso Falcones Bazar förlag
Jag har hört att vi som gillade Vindens skugga av Carlos Ruíz Zafón kommer att tycka om Katedralen vid havet. Jag gillar Vindens skugga väldigt mycket, men det tror jag beror på det enkla faktum att den utspelar sig i Barcelona. Jag bodde där en tid för 10 år sedan och har fortfarande en förkärlek för den katalanska huvustaden. Därför tror jag att jag kommer gilla Katedralen vid havet av samma orsak.

* 2 april Dalziel-Pascoe-serien Reginald Hill Harper Collins (nyutgåvor)
I april kommer nyutgåvor från hela Dalziel-Pascoe-serien ut på engelska. Från A clubbable woman till A cure for all diseases. Jag som inte påbörjat den serien ännu ser väldigt mycket fram emot att kunna hitta alla böcker med samma omslagstema. Är det inte härligt med enhetlighet, så säg? Formatet är storpocket och de kommer vara lite dyrare än genomsnittspocketen. En 23:e (?) bok i serien kommer i slutet av maj, Midnight Fugue.

* 2 april The hour I first believed Wally Lamb Harper Collins
Den här boken har bokhora hajpat så mycket så jag kan inte bortse från den även om jag aldrig hört talas om Wally Lamb förut. Men det säger nog mer om mig än om honom. Har insett att jag och bokhoran Helena har samma boksmak så det skulle vara ytterst klantigt av mig att inte ta det här boktipset på allvar.


* 9 april The truth about Melody Browne Lisa Jewell Century
Lisa Jewell skriver någon blandning mellan chicklit och relationsdrama, tycker jag. Det blir inte för skrattigt eller för tjejigt över det hela. Det blir inte alltid så bra heller, men Typ trettio som jag läste senast blev faktiskt bättre och bättre under läsningens gång. Slutet var rätt förväntat och ändå grät jag lite. Jag hoppas på en härligt thirty something-lit i nästa bok från Jewell.

* 15 augusti Emma, Mias dotter Mia Eriksson Lind & Co. OBS! Ändrat datum!!
Ja, den som har undgått Gömdagate göre sig icke besvär med att läsa den här boken. Efter Gömda och Asyl tog Mia själv tag i gåspennan och plitade ner Mias hemlighet, som såklart var hemsk och bet sig fast, men gav mig noll (0) i behållning. Jag kände heller inte längre sympati för Mia, hon framställer inte sig själv i så god dager direkt. Kör över alla i sin väg för egen vinnings skull. I den här boken har Mias dotter fått komma till tals (man får hoppas det i alla fall) och efter alla rundor i Monica Antonssons blogg och med Antonssons bok Mia - Sanningen om Gömda, kan det ju vara intressant att höra vad Emma har att säga om det hela (om det nu är sant och om man nu bryr sig om det).

* 15 april Mordbyn Andrea Maria Schenkel Ersatz förlag
Schenkel pockade på min uppmärksamhet när hon vann Svenska Deckarakademins pris för 2008 års bästa utländska kriminalroman - The Martin Beck Award. Den har vunnit många internationella priser och baseras på en verklig händelse. Det ska också blir film av boken. Jag har inte läst så många tyska författare förut, så jag hoppas det här är nytt och spännande. I mitten av maj kommer en ny deckare, Fallet Kalteis, som också baseras på en sann historia. Sägs det, kanske man bör tillägga :-)

* 15 april Sommardöden Mons Kallentoft Pocketförlaget
Ja, hur är det nu med Kallentoft? Är han bra? Jag har läst en reportagebok om mat (Food Noir) som var strålande och så har jag läst någon slags roman (Fräsch, frisk och spontan) som inte alls var i min smak. Det här är Kallentofts andra deckare och jag har inte läst den första ännu. Ska jag göra mig besväret? Det är en uppriktig fråga, vill gärna ha svar. Hans tredje deckare i serien kommer 11 maj, Höstoffer heter den. Årstidstemat är tydligt.

* 17 april Välkommen till paradiset Jennie Dielemans Månpocket
Dielemans reportage om turistindustrin är mycket intressant ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Jag kommer antagligen inte bli mer sugen på att åka på semester efter att ha läst den här boken, men jag kommer inte att sluta semestra heller. Förhoppningsvis har jag lärt mig något till nästa gång jag åker på en resa och är lite mer ödmjuk inför alla de som gör det möjligt för mig att bo på härliga hotell i Thailand eller Västindien och äta god mat på billiga restauranger.

* 17 april Nattfåk Johan Theorin Månpocket
Utsågs till Årets bästa kriminalroman 2008 av Svenska deckarakademin! Som jag har väntat på den här pocketen! Antagligen ända sedan den dag jag läste ut Skumtimmen. Har förstått att Gerlof Davidson dyker upp i den här kusliga kriminalromanen också och det gör mig ännu mer sugen och nyfiken.


* 1 maj Hon älskade Helena Henschen Brombergs Bokförlag
Ännu en bok jag vill läsa för att det jag läst innan av samma författare var bra. I skuggan av ett brott var otroligt medryckande och jag kände verkligen med karaktärerna. Hon älskade har fått enormt bra kritik och har sålt enormt mycket.



* 4 maj Öken J-M G Le Clézio Norstedts Pocket
Nobelpristagaren 2008. Jag har precis läst ut hans debutroman Rapport om Adam, den var inte så bra nej, den var tyvärr väldigt förvirrande och snurrig och jag vet fortfarande inte vad den handlade om. Någon som kan berätta? Jag hoppas på en bättre historia i Öken.


* 6 maj Dolken från Tunis Agatha Christie Damm förlag (nyutgåva)
Jag har ju lite sent förstått hur cool Agatha Christie är. Någon jul för hundra år sedan fick jag Tio små negerpojkar (gillar den engelska titeln And then there were none mycket bättre) och det är fortfarande den enda Christie-bok jag läst. Damm förlag ger ut Dolken från Tunis som är hennes debut och den ska jag ha som sommarläsning. Bokhora pratar varmt om Christie också, hämta inspiration här.

* 14 maj Scarpetta Patricia Cornwell Little Brown
Ja, nu tycker ni väl att jag är bra korkad som i tidigare inlägg säger att jag tycker Cornwells thrillers om Scarpetta bara blir sämre och sämre och så i detta inlägg tipsar jag om nästa bok. Men tja, jag har (som Helena på bokhora uttryckte sig) svårt att göra slut med Cornwell. Cornwell var den första deckarförfattarinnan jag plockade ur deckarhyllan på kommunbiblioteket när jag jobbade där 1996 och hon har troget hängt med sedan dess. Hon får hänga med ett tag till - faktiskt.

* 20 maj Människohamn John Ajvide Lindqvist Ordfront
Jag har inte varit en av pionjärerna med att läsa Ajvide Lindqvists vampyrskräckis Låt den rätte komma in, men nu har jag både sett filmen och läst boken (i den ordningen) och jag måste ha mer. Såklart kommer jag kanske vilja läsa Hanteringen av odöda och Pappersväggar innan jag ger mig på Människohamn, men de kanske inte bygger på varandra? Vad säger ni som vet?

* 20 maj Svarta lögner, rött blod Kjell Eriksson Ordfront
Det här är faktiskt en av mina favorit-deckarförfattare. Kjell Eriksson är från Uppsala (där jag pluggade i sju år) och han drev även Ulva handelsträdgård där under en lång tid. Han skriver om kriminalkommissarien Ann Lindell i Uppsala som är lite av en kvinnlig motsvarighet till Wallander eller Winter. Sådär ensam, bångstyrig och envis som en självständigt jobbande polis kan vara. Hon hamnar i situationer hon kanske inte alltid har förutsett, men lyckas alltid ta sig ur dem med livhanken i behåll. Har läst alla kriminalromaner om henne och kan verkligen rekommendera dom. Börja med Den upplysta stigen.

* 22maj Himmel Torbjörn Flygt Månpocket
Jag har inte läst så mycket av herr Flygt mer än Underdog som vann Augustpriset 2001. Men man kan ju hitta tillbaka till ett författarskap också. Himmel handlar om tre par och tre kärlekar i vår samtid.



* 22 maj Sjöjungfrun Camilla Läckberg Månpocket
Läckberg tuffar vidare med sitt deckartåg. De första böckerna om Erika och Patrik tyckte jag väl inte var så himla underbara, men hennes skrivande har tagit sig. Ser fram emot Tyskungen som jag ännu inte läst. Sen ska jag ta itu med Sjöjungfrun som tydligen är namnet på en roman i boken.


* 4 juni The given day Dennis Lehane Harper Collins
Var det årets julklapp till pojkvännen, pappan, brorsan? Skulle inte förvåna mig om flickvännen, mamman, systern fick den också. Jag har inte hunnit hit än i Lehanes fantastiska författarskap, men det är ju en bra bit kvar till juni...



* 17 juni En plats i solen Liza Marklund Pocketförlaget
Mer sommarläsning! I juni släpps nästa kriminalroman om Annika Bengtzon på pocket. Titeln som alltid får mig att börja nynna på en Kicki Danielsson-dänga sägs vara Marklunds bästa om journalisten Annika.



* 18 juni Den som älskar något annat Karin Fossum Månpocket
Fossum levererar alltid bra och inte så fasligt långa deckare med polisen Konrad Sejer som utredare. Den som älskar något annat inleds med ett par som är ute på promenad och gör en hemsk upptäckt.



Japp, det var det. 23 fantastiska (?) tips (varav den ena tipset innefattar 22 böcker). Hoppas ni hittar något intressant här! Jag längtar mest efter Katedralen vid havet, Nattfåk och Svarta lögner, rött blod.

4 kommentarer:

  1. Många bra tips där! Kul att se att jag gjort dig nyfiken på Wally Lamb, ska bli intressant att höra vad du tycker.

    Och yay, en ny Lisa Jewell!

    SvaraRadera
  2. Kul att se att du hittat hit också Helena!

    SvaraRadera
  3. Jodå, jag brukar titta in här flera gånger i veckan men är dålig på att kommentera. :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen pocketomslagen till P O Enquists böcker. Snyggt!

    SvaraRadera