Julkalendern 13 december

Glad Lucia! 

För er som inte har häcken full med att hinna med luciatåg på två-tre olika ställen, eller för er som inte har tonvis med saker som ska vara klart innan julledigheten, skulle jag rekommendera att lägga er på sofflocket idag och läsa lite ur den för dagen rätt passande titeln Kvinna i starkt ljus av Klas Östergren. Jag räknar Östergren till en av mina favoritförfattare på romansidan, men jag har faktiskt bara läst ett fåtal av hans titlar. De är lite mastiga för min del, kräver fokus och engagemang. Det gillar jag ibland, men inte alltid.


Kvinna i starkt ljus är samlingsvolym utgiven på Bonnier Pocket i juli i år, med romanerna Giganternas brunn (1981), Med stövlarna på och andra berättelser (1997) och Tre porträtt (2002). Giganternas brunn är en kortroman, medan de två andra titlarna är novellsamlingar. Helt naturligt att göra pauser för glögg och pepparkaka mellan läsningarna alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar