Mina bokvänner!

Jag har läst bokhorornas (Helena, Johanna K & Johanna Ö) läsenkäter och eftersom jag också är en sucker för att fylla i sådana så följer jag deras tips att göra det i min egen blogg. Ni får jättegärna svara på frågorna i kommentarerna eller i er blogg.

Så här kommer en bok-variant på frågorna i Mina vänner-böckerna (jag älskade att skriva i dom).
1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Tråkiga böcker är hemska läsuppleveler. Men jag brukar oftast traggla mig igenom dom i vilket fall, naivt tänkandes att boken ska ta sig på slutet. Många gånger gör dom det. Men de riktigt tråkiga (Glaspärlespelet av Hermann Hesse exempelvis) ställer jag tillbaka i bokhyllan. Sen står dom där och påminner mig om vad jag borde göra - slutföra!
Den värsta läsupplevelsen tror jag har varit Mardrömmen av nobelpristagaren 1994 Kenzaburo Oe. Det handlar om Herr Fågel som får ett barn med medfödd hjärnskada, vilket han inte kan hantera. Han börjar se på sin fru med avsky och gör en hel del hemska saker mot henne och andra. Usch och fy. Noll behållning.
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Ja, det där kan nog bli ett lite vinklat svar. Det är kanke den bok jag läst senast som jag känner har påverkat mig mycket. Men jag läste Gomorra av Roberto Saviano för ett tag sen och den påverkade mig mycket. Numera ser jag Camorrans verk i allt från min H&M-topp "Made in China" till billigt importerat ris på Konsum. Roslunds & Hellströms böcker påverkar mig också mycket. Odjuret, Box 21 och Flickan under gatan är alla skrivna på ett sådant sätt att jag inte kan glömma historierna.
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag vet inte. Kanske böcker som har behandlat ett hemskt samhällsfenomen har skrämt mig. Som Lisa Marklunds Asyl. Men om jag blivit mörkrädd efter att ha läst någon bok? Inte vad jag kan komma ihåg. Kanske mamma eller pappa vet?
4. Vad använder du som bokmärke?
Alltid den senaste bio-/teaterbiljetten eller någon annan liten pappersbit från nåt jag gjort som jag vill komma ihåg. Jag ser ju lappen varje gång jag öppnar boken och kan tänka "Låt den rätte komma in var en sjukt bra film".
5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
På tunnelbanan så fort jag inte har sällskap, på jobbet när jag äter lunch, på kvällen, när jag stämt möte med någon och väntar på den som är senare än jag, till middagen om jag äter ensam, på kvällen efter middag & innan jag ska sova.
6. Vad var den första bok du läste?
Det minns jag inte, har frågat mamma som inte heller minns, men det var antagligen nån bok från bokklubbarna Barnens bokklubb eller Kalle Ankas bokklubb som jag prenumererade på då.
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket!!! Säger sig självt när jag kallar mig paperback lover :-)
De är billigare, enklare att ha i väskan, det gör inget om de blir nötta (eller de ska helst bli nötta). Jag älskar pocketen som sak helt enkelt.
8. Vilken bok läser du nu?
Synden av Björn Ranelid.
9. Och vilken sida är du på?
Det går långsamt. 185/319. Språket är lite för poetiskt för att vara bra prosa. För mig.
10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Jag klottrar i marginalen om det är ett typo eller en mycket konstig översättning. I Harlan Cobens översatta böcker brukar jag räkna förekomster av ordet förment. Översättaren verkar ha en förkärlek för det ordet och jag tycker inte det passar stilmässigt i Cobens thrillers. Det kan också hamna matfläckar i dom, men det är inte medvetet.
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nej, oftast väljer jag böcker enbart efter författaren. Då får det bli en bonus om omslaget är snyggt. Finns boken i flera utgåvor försöker jag välja den med finast omslag men det är oftast priset som får avgöra.
12. Sidantalet, då?
Jag läser allt från 100 till 1000 sidor. Gillar dom som ligger på 700-800 sidor mest. Då tar det lite längre tid att läsa dom.
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, däremot har jag en tvångshandling för mig som går ut på att jag ofta räknar hur många sidor jag har kvar i jämna tiotal. Först räknar jag hundra åt gången, sen 10 åt gången. Vet inte varför jag gör detta.
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag läste nog böcker flera gånger när jag var liten. Men inte längre. Mest för att jag känner att jag inte har tid. Jag lägger hellre tiden på en ny läsupplevelse än på en repris.
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Jag har skurit mig på sidorna ibland. Men trots att jag går med näsan i boken nästan jämt har jag klarat mig från att gå in i lyktstolpar och annat. Har glömt att hoppa av tunnelbanan nån gång, men det är ju sällan en olycka.
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag säljer eller ger bort böcker jag råkar få dubletter av. Annars samlar jag på böcker. Så här ges det inte bort nåt. Har till och med svårt att låna ut böcker till halvbekanta om jag inte är säker på att jag kan få tillbaka dom.
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej, jag snabbar mig på toa för att få lägga mig i soffan och läsa igen.
18. Just det, läser du i badrummet?
Inte det heller. Är en snabbduschare. Spenderar inte mer tid i badrummet än nödvändigt.
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver upp allt!!! Allt! Klart jag har en läsdagbok och bloggen är ju en läsdagbok på sitt sätt också. Jag skriver upp vad jag vill läsa, vad jag ska/vill köpa, vad jag har köpt/fått, vad jag ska läsa och vad jag har läst. Och i vilken ordning jag ska läsa dom. Organisations-galning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar