The Orange Prize Challenge

I januari nästa år påbörjar jag min egen läsutmaning för 2010, jag tänker läsa alla vinnarna av The Orange Prize for Fiction. Jag börjar med den första vinnaren från 1996 och jobbar mig framåt. Vissa års vinnare har jag redan läst och då väljer jag en titel ur årets shortlist istället. För varje vinnare kommer jag att länka till longlist och shortlist så ni också har möjlighet att välja ett alternativ. I de fall där vinnartitlarna finns på svenska har jag skrivit ut dessa. Under 2010 kommer också en ny Orangeprize-vinnare att koras så den författaren får läggas till listan. Utmaningen kommer att leta sig in på 2011 då vinnarna är 15 till antalet och vi bara har 12 månader per år :-) Någon som vill hänga på?

Här kommer info om vilken månad man ska läsa vilken författare (glöm inte att njuta av de fina omslagen):




Januari 1996 Dunmore, Helen - A spell of winter longlist+shortlist





Februari 1997 Michaels, Anne - Fugitive Pieces (Minnen av flykt) longlist+shortlist





Mars 1998 Shields, Carol - Larry's party (Larrys gäster) longlist+shortlist





April 1999 Berne, Suzanne - A crime in the neighborhood longlist+shortlist





Maj 2000 Grant, Linda - When I lived in modern times (När jag levde i modern tid) longlist+shortlist





Juni 2001 Grenville, Kate - The idea of perfection longlist+shortlist





Juli 2002 Patchett, Ann - Bel canto (Bel canto) longlist+shortlist





Augusti 2003 Martin, Valerie - Property (Ägodel) longlist+shortlist





September 2004 Levy, Andrea - Small Island longlist+shortlist





Oktober 2005 Shriver, Lionel - We need to talk about Kevin (Vi måste prata om Kevin) longlist+shortlist





November 2006 Smith, Zadie - On beauty (Om skönhet) longlist+shortlist





December 2007 Adichie, Chimamanda Ngozi - Half of a yellow sun (En halv gul sol) longlist+shortlist





Januari 2009 Tremain, Rose - The road home shortlist





Februari 2009 Robinson, Marilynne - Home shortlist





Mars 2010 Kingsolver, Barbara - The Lacuna shortlist

13 kommentarer:

  1. Ja, jag hänger på. Passar perfekt! /Therese

    SvaraRadera
  2. Jag är sugen på att läsa flera av de här författarna, fast på svenska. Så jag hänger på lite sporadiskt.

    SvaraRadera
  3. Holly Hock och Lyran: man får hänga på hur lite och hur mycket man vill!

    SvaraRadera
  4. låter som en trevlig utmaning, Shriver t.ex. är ju fantastisk men många av böckerna har jag inte läst eller ens hört talat om. kanske hänger jag på emellanåt! :)

    SvaraRadera
  5. Eg har ikkje vore så flink til å følgje opp nokon av dei utfordringane eg har hengt meg på til nå, så eg har eigentleg tenkt å slutte å melde meg på slikt. Men nå kjenner eg at eg må gjere som Lyran og vere med litt sånn sporadisk.

    SvaraRadera
  6. Jag är gärna med på den här utmaningen. Orange Prize vinnarna har jag gått och sneglat på ett tag, så det blir roligt!

    SvaraRadera
  7. Magix: för mig var många författare okända i början också, men nu har jag läst in mig på dem.

    Bai: ibland vill man så gärna hänga med på saker även om man vet att tiden inte räcker till. Men jag blir glad bara över att du kommenterar här.

    Paula: KUL! Jag har precis som du sneglat på dom, nu ska här läsas!

    SvaraRadera
  8. Är också sugen på den här utmaningen, men jag har hoppat på hur mycket som helst. Skriver upp den och hänger på så gott det går!

    SvaraRadera
  9. Lilla O: jag vet, det finns alldeles för mycket böcker man vill läsa! Häng på när du får lust!

    SvaraRadera
  10. Ah, det skulle vara sa himla kul! Vilken bra utmaning, flera av vinnarna erkanner jag att jag tyvarr aldrig har last... och det borde jag atgarda!

    ...men nu kanner jag att jag ligger lite efter, sa jag kanske hanger pa nasta ar istallet!

    SvaraRadera
  11. Emma: du kan väl hoppa på utmaningen nu om vill, de som jag redan hunnit läsa kan du ju spara till nästa år :-)

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig samling!! Hoppar in lite här o där :o)/Pia

    SvaraRadera
  13. Gör det Pia. Kan meddela att nästan alla jag läst hit har hållit väldigt hög nivå. Både vad gäller text och läsupplevelse.

    SvaraRadera