Nyheter och nyheter mitt i semestern

Bloggen tog lite obemärkt semester, hoppas det var obemärkt i alla fall. Jag hade inte utannonserat någon paus, men jag visste ärligt talat inte hur mycket jag skulle hinna eller ha lust med att blogga under första semesterveckan. Inget alls visade det sig. Och under den här semesterveckan hände ju något i vårt fina grannland Norge som gjorde att allt hamnade på paus. Har fortfarande inte kunnat ta in vad som skett, för mig är det nästan som en skräckfilm, inte på riktigt liksom. Fy! Jag läser några norska bokbloggar och jag vet att några av dom läser här; all min värme och mina tankar går till Norge och er.

Men så, även lite litterära nyheter kom idag, om det nu är ok att blanda nyheter med nyheter. Juryn för The Man Booker Prize for Fiction presenterade idag sin Man Booker Dozen som är en lista på (märkliga) tretton titlar som är nominerade till att vinna årets Man Booker Prize.
Listan ser ut som följer:

Julian Barnes - The Sense of an Ending
Sebastian Barry - On Canaan's Side
Carol Birch - Jamrach's Menagerie
Patrick deWitt - The Sisters Brothers
Esi Edugyan - Half Blood Blues
Yvvette Edwards - A Cupboard Full of Coats
Alan Hollinghurst - The Stranger's Child
Stephen Kelman - Pigeon English
Patrick McGuinness - The Last Hundred Days
A.D. Miller - Snowdrops
Alison Pick - Far to Go
Jane Rogers - The Testament of Jessie Lamb
D.J. Taylor - Derby Day

Kelman, Miller, Edwards och McGuinness är debutanter och de namnen har jag heller aldrig hört talas om. Men det verkar ju vara lite inne att ge litteraturpriser till debutanter nuförtiden så någon av dom blir det säkerligen som kniper priset. Hollinghurst vann 2004 för sin The Line of Beauty och Barry, Barnes och Birch har tidigare varit nominerade till priset men inte vunnit.

Så, har ni någon favorit? Eller har ni läst någon av titlarna ovan, är ju mest nyfiken på debutanterna måste jag säga.

Den 6 september kortas listan ytterligare till hälften och den 18 oktober presenteras vinnaren. Jag håller er uppdaterade as we go along.

Trevlig fortsatt sommar, nu väntar Höga Kusten och sommarstugan. Och mera läsning!

2 kommentarer:

  1. Hmm, inte läst en enda av böckerna eller ens författarna, tycker att jag vanligtvis brukar ha haft koll på ens någon. Nå, kanske någon ny favvo? :)

    SvaraRadera
  2. Den enda jag läst är Hollinghurst, och honom gillar jag. Har dock inte läst den här senaste.

    SvaraRadera