Veckans deckarförfattare: Anne Holt

Jag inleder serien Veckans deckarförfattare med Anne Holt, både för att jag gillar hennes deckare väldigt mycket och för att det var rätt länge sen jag skrev något om henne här på bloggen, märker jag när jag kollar.

Anne Holt, en av Norges största deckarförfattare, har skrivit två deckarserier. Den första med Hanne Wilhelmsen som huvudkaraktär, den andra med Inger Johanne Vik.

Jag har läst alla deckare om kriminalkommissarie Hanne Wilhelmsen, de är bland de bästa deckare jag läst. Rekommenderas starkt om man gillar riktiga polisdeckare med lite svärta. Alla finns på pocket sedan länge, men jag vill braska för att någon kanske har hunnit sålt slut. Den åttonde och sista boken, 1222 över havet, är ett mystiskt Slutna-rummet-mysterium.


Hanne Wilhelmsen
  1. Blind gudinna, 1993
  2. Saliga äro de som törsta..., 1994
  3. Demonens död, 1995
  4. I lejonets gap, 1997
  5. Död joker, 2000
  6. Utan eko, 2001
  7. Bortom sanningen, 2003
  8. 1222 över havet, 2008
Inger Johanne Vik är Holts senaste karaktär, hon är kriminolog och gift med kommissarien Yngvar Stubø, så naturligt nog handlar det även här om brott och utredningar. Dessa deckare är om möjligt snäppet bättre än de om Hanne Wilhelmsen, kanske tycker jag så för att de handlar mer om gärningsmannaprofiler och psykologi. Sånt fänglsar mig. Av den här serien har jag läst alla förutom den sista, Frukta inte, som kom på pocket för något år sedan.


Inger Johanne Vik
  1. Det som tillhör mig, 2001
  2. Det som aldrig sker, 2004
  3. Presidentens val, 2007
  4. Frukta inte, 2009
Anne Holt har också skrivit ett par fristående romaner. Mea Culpa från 1997 som jag minns som en riktigt bra roman om skuld, moral, kärlek och passion. Och den senaste i raden från Anne Holt är Flimmer, som hon skrivit tillsammans med sin bror, Even Holt, som i vanliga fall arbetar som kardiolog. Flimmer kom ut förra året och kom på pocket den 17 februari i år. Det är en gastkramande thriller som handlar om hjärtkirurgi och medicinbranschen.


Anne Holt ges ut på Piratförlaget och pocketutgåvorna kommer från Pocketförlaget.

Vilken är din Anne Holt-favorit?

12 kommentarer:

  1. Jag gillade också 1222 över havet och just nu ligger Frukta inte under Pernillas och Mannes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, spännande. Det var alltför länge sen jag läste Anne Holt tyvärr. Den senaste var 1222 över havet.

      Radera
  2. Har läst några av det tidigaste av hennes böcker och tycker att dom är väldigt bra. De senare däremot har jag inte läst någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du några spännande deckare framför dig vill jag lova! Kan vara roligt att läsa dom i rätt ordning också.

      Radera
  3. Jag tyckte jättemycket om "1222 över havet". Önskar att jag kunde få loss extra lästid så att jag kan läsa några av hennes böcker i sträck, har en känsla av att det skulle höja läsupplevelsen ytterligare.


    Vänligen Frida
    http://fridasforfattardrommar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, extra lästid är också nåt jag skulle köpa om det fanns till salu.

      Radera
  4. Jag har läst flera av de om Hanne Wilhelmsen och de tre första om Inger Johanne Vik. Tyvärr verkar det som att det inte går att få tag på de om Hanne längre, jag har försökt i flera år nu för det fattas några i serien för mig.

    Både Frukta inte och Flimmer står i min hylla och bara väntar på att jag ska ta mig an dem.

    För min del så gillar jag nog de om Inger Johanne Vik mest, speciellt den första :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också Anne Holt! Har inte läst alla hennes böcker men nästan... Jag har hittills aldrig blivit besviken på henne:)

    Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1222 över havet tyckte jag var väldigt mycket annorlunda än de andra Wilhelmsen-deckarna. Mera en Agatha Christie-deckare än norsk kriminalroman. Men det var fortfarande bra!

      Radera
  6. bör man läsa dom i kronologisk ordning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Jag skulle starkt rekommendera att läsa Wilhelmsen-deckarna i kronologisk ordning. Deckarna om Inger Johanne Vik har jag däremot hittills inte känt att man behöver läsa i ordning.

      Radera
    2. Tack Paperback Lover :-)

      Radera