Veckans deckarförfattare: Carin Gerhardsen

En av de här lite mer småputtriga deckarförfattarna som kommit på senare år är Carin Gerhardsen. Med småputtrig menar jag sådär lite lagom läskiga mord och inte fullt så nattsvart. Jag kan ha fel om Gerhardsen på den här punkten, då jag faktiskt bara läst den allra första deckaren i serien om Hammarbypolisen, men om de följande är av typ samma sort, håller jag fast vid min uppfattning. Spännade dock om jag läser flera och ändrar uppfattning. Johanna ÖBokhora har skrivit väldigt mycket om Gerhardsens deckare då dom hör till hennes favoriter. För dig som bor i Stockholm, och i synnerhet på Södermalm och söder om stan, kan det vara extra intressant att läsa då miljöerna är välbekanta.

Den första deckaren heter Pepparkakshuset och gavs ut 2008 på Ordfront förlag. Pocket kom senare på Pocketförlaget. Uppföljaren Mamma, pappa, barn kom 2009 och den tredje, Vyssan lull kom 2010, även dom två på Ordfront förlag respektive Pocketförlaget. Efter dessa tre deckare bytte Carin Gerhardsen förlag och från och med Helgonet, som kom 2011, ges hennes kriminalromaner ut på Norstedts förlag. Pocketförlaget fortsätter dock att ge ut hennes pocketutgåvor.







I slutet av mars i år kom Helgonet ut på pocket och i slutet av maj kom den femte deckaren i serien ut, Gideons ring. Har du läst de tre första kan du alltså slå till med två på raken såhär på försommaren.

Pepparkakshuset läste jag för två år sedan i bokcirkeln jag är med i. Samtidigt köpte jag Mamma, pappa, barn, men den blev aldrig läst. Kanske är det snart dags för den nu?

6 kommentarer:

  1. Läs Mamma, pappa, barn innan du skaffar barn. Tyckte de tre första av Gerhardsen var riktigt bra, men var riktigt besviken på förra. Hoppas nu att femman når högre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack där för bra tips.
      Har en lista med böcker jag vill hinna med innan det kommer kids, av olika skäl.

      Men det ser ju positivt ut vad gäller hennes deckare då, var inte överimponerad av Pepparkakshuset, men gillade ändå.

      Radera
  2. Hammarbyserien verkar så bra. Skall låna dem av min dotter när hon läst färdigt böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra idé Lena! Hoppas för din skull att det blir snart :-)

      Radera
  3. Jag tycker dom 3 första är jättebra!! Så det är abslout dags för dig att börja läsa "Mamma, Pappa, Barn" nu!
    Jag tror inte att du kommer bli besviken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger i min semesterläsningshög nu! :-)

      Radera