Känd eller okänd?

Läst eller inte läst?
Gillat eller inte gillat?

Om en vecka får vi mest sannolikt veta vem som tilldelas årets Nobelpris i Litteratur. En torsdag i början av oktober kl 13 är traditionen, och eftersom det inte var idag, är det nästa torsdag den 11 oktober som känns aktuell.

Oddsen för att det ska vara en författare jag känner till är låga. Väldigt låga.
Oddsen för att det ska vara en författare som jag läst är relativt höga.
Oddsen för att jag ska ha gillat är ännu högre.

Sedan förra årets nobelpristagare (Tomas Tranströmer) presenterades den sjätte oktober ifjol har jag endast läst 9 nya författare, men jag tvivlar på att någon av dom kommer att bli årets nobelpristagare (förlåt tex Pernilla Alm och Mats Strandberg). Så då måste jag gå på gamla meriter om det ska vara någon jag läst. Spännande är det hursomhelt.

Vid det här laget om exakt en vecka vet vi.


4 kommentarer:

  1. Någon nobelprisvärd bok kommer jag aldrig att skriva, men min första glada pralin kommer i pocket 7 november. Det vore ju trevligt om jag fick skicka ett ex till dig!

    SvaraRadera
  2. Åsa, man ska aldrig säga aldrig!
    Du får jättegärna skicka din pocketpralin till mig, så har jag ju läst den sen när du får nobelpriset :-)
    Har du nån mailadress jag kan maila min adress till?

    SvaraRadera