Augustpriset till PO Enqvist igen!

Det var Per Olov Enqvists Ett annat liv som tog hem Augustpriset 2008 i den Skönlitterära klassen igår på Augustgalan! Jag har läst en del av PO Enqvist förut, Livläkarens besök gillade jag starkt, för den fick han också Augustpriset 1999. Boken om Blanche och Marie var jag inte riktigt lika nöjd med. Det här känns dock som någonting annat, självbiografin om Enqvists förhållande till alkohol och hur han blev av med sitt beroende kan bli riktigt intressant.





Kan även nämna vinnarna i de andra klasserna:
Regi Bergman (6-kilosklumpen som jag fick åskåda på Bergman-kvällen förra veckan) av Paul Duncan och Bengt Wanselius vann en August för bästa Facklitteratur. Det var för övrigt väldigt intressant att lyssna till Bengts berättelse om att vara Bergmans fotograf och vi fick se många fina bilder i onsdags. Vinnaren i Barnboksklassen blev Jakob Wegelius med sin Legenden om Sally Jones. Barnböcker är inte min grej, hur inne det än är just nu att gilla barnböcker. Tids nog kommer jag väl läsa dom ändå.
Min favorit i Skönlitterära klassen, Eva-Stina Byggmästars Men hur små poeter finns det egentligen kommer jag köpa ändå, om inte annat för det enormt vackra omslaget!





Vill du läsa fler Augustpristagare har jag hela listan här till höger under Litteraturpriser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar