Boksvar på bokfrågor

Här kommer ett gäng bokfrågor med tillhörande svar som Johanna Kbokhora också har svarat på.

Senaste bokköp: Andrew Taylors hela Roth-trilogi på engelsk pocket – Requiem for an angel.
Senaste bibblolånen: Oj! Skulle gissa på Diamanttorget av Mercè Rodoreda. Jag skulle läsa Plaça del diamant på min katalanskakurs för hundra år sen men ville ha en svensk översättning för ”säkerhets skull” :-)
Senaste utlästa boken: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Skulle ju på bokhoras läsesalong.
Favorittidning: Oj igen! Brukar inte läsa tidningar så ofta, blir mest Damernas Värld (som jag ändå gillar bäst i den kategorin) men en ny favorit är ALT.
Plats där jag helst läser: Soffan eller vilken plats som helst, kräver dock bra läslampa.
Så sorterar jag min bokhylla: Författare i bokstavsordning. Böcker av samma författare i kronologisk ordning.
En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Ronja Rövardotter.
Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Mina böcker från barndomen finns kvar hemma i Norrland, den äldsta jag har i min bokhylla är Spansk Grammatik från gymnasietiden.
Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår: Eftersom pocketar alltid kommer nåt år efter inbundet ser jag mycket fram emot bland annat Malin Persson Giolitos debut Dubbla slag (18 feb) och Johan Theorins Nattfåk (17 april).

3 kommentarer:

  1. Kul att höra hälsar Malin P

    SvaraRadera
  2. Mercé Rodoreda - var tog hon vägen? Minns att jag läste just Diamanttorget för länge sen och tyckte jättemycket om den. Den stackars mamman som skulle föda två barn och sig själv på en sardin... Eller blandar jag ighop med en annan Rodoreda? Det var två som kom på svenska ganska tätt ihop. Sen försvann hon ur mitt sikte, men det kanske är mitt eget fel.

    SvaraRadera
  3. Ja, kanske det är den. Diamanttorget handlar om ett par (Natàlia och Quimet) där mannen tror sig kunna tjäna massa pengar på duvor så de köper ett stort duvslag som de i lägenheten. Mannen drar ut i inbördeskriger och dessutom blir han sjuk av binnikemask och dör. Kvinnan gifter sedan om sig med fröhandlaren. Ganska hemsk bok.

    SvaraRadera