Bokfrågornas ABC: Fjärde bokstaven

Jag ligger lite efter i Lilla O's bokfrågeutmaning. Här kommer frågor på fjärde bokstaven.

Bokstaven D:
1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Oj, vilken svår fråga. Men jag tror jag får säga Peter Robinson, eller det är nog snarare hans karaktär DCI Alan Banks som jag gillar allra mest. Bästa författaren är nog Leif GW Persson och hans karaktär Evert Bäckström gillar jag allra minst (eller gillar jag mest att tycka illa om).

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Min favoritpjäs både i läst och upplevd form är helt klart Fem gånger Gud av Jonas Hassen Khemiri. Gillade också hans Invasion! väldigt mycket, både som läst och sedd.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Sex and the city, helt klart. Det finns nog ingen annan serie där jag är helt säker på att jag sett alla avsnitt och där jag kände att det var väldigt viktigt att följa med i de allra sista avsnitten. Däremot har jag inte läst något annat av Candace Bushnell, hon har ju också skrivit Lipstick Jungle som både legat på Bokustoppen och blivit en bra serie (som jag också följt litegrann).

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
Jag har läst ett helt gäng deckare som utspelat sig runt juletid. Hemma hos pappa har jag tyvärr inte tillgång till mina böcker så jag kan dubbelkolla, men jag är rätt säker på att Mellan sommarens längtan och vinterns köld av Leif GW Persson utspelar sig bland annat i december.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Bushnell, men satt klistrad framför tv:n när det vankades Sex and the city. Lipstick Jungle var också helt okej.

    Den där GW får jag nog snart ta och läsa. ;-)

    SvaraRadera
  2. Lilla O: det var nåt visst med Sex and the city. Vill gärna se den andra filmen också även om det blir svårt att tänka sig vad den ska handla om.

    SvaraRadera
  3. Lyssnade på Biblioteket i P1 för ett tag sen och där tipsade dem just om Sex and the city-bok och att det fungerade lika bra i bokform. Något som rekommenderas?

    SvaraRadera