Mitt förhållande till böcker

Lite sent kanske, men här kommer mina svar på Martina Lowdens frågor som fanns i senaste numret ViLäser och som Bokmania bloggade om.

1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?
Nej, inte ständigt, men om jag läser en väldigt bra bok kan jag ofta längta till och tänka på nästa tillfälle då jag ska få läsa. Exempelvis så läser jag lite ibland på lunchen på jobbet. Om boken är bra kan jag då längta till när jag får komma hem, lägga mig i soffan och fortsätta läsa resten av kvällen. 

2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?
Begränsad: ja. Om jag blir uttråkad och inte har tillgång till böcker kan jag bli lite frustrerad.
Tråkig: njae. Finns det massa annat roligt att göra så behöver jag inte läsa.
Intetsägande: verkligen inte. Jag har ett liv utanför böckernas värld, tro det eller ej  

3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?
Återigen, om jag läser en riktigt bra bok och om alla runt omkring mig sitter och tittar på nåt riktigt tråkigt på TV, då önskar jag det vore ok att få ta fram sin bok och läsa istället. Men det känns som att det inte är riktigt ok, då ska man hänga med och vara alert på det som händer på tv. 

4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt?
Nej, det kan jag nog inte säga att jag gör, inte så där specifikt. Jag läser nog oavsett humör och dagsform. 

5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?
Ja. Ibland skulle jag önska att det fanns en dag till på veckan då jag bara fick sitta i en skön lässtol och läsa, läsa, läsa…. 

6. Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl börjat?
Nej, inte egentligen. Kanske om jag är ensam hemma en kväll kan jag ligga och läsa till sent sent på natten. Men då ska det vara nåt väldigt spännande, eller att jag är nära slutet. 

7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?
Ja. Jag läser när jag borde diska. Jag läser när jag borde städa. 

8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?
Jag vet inte. Den som borde tycka något nu är Peter P. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig till att läsa mycket, men det är nog många kvällar som de har fått säga till mig att ”Maria, nu måste du släcka, lägg dig och sov!”. Allra helst under Sagan om Isfolket-perioden, då blev det mycket nattläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar