Aprilläsning

Ja oj, April hann ju börja såhär lurigt mitt uppe i påskhelgen och jag har varit på semester i Normandie. Där har det inte handlat så mycket om böcker utan mest om Dagen D, landstigningsstränder, krigskyrkogårdar, äpplen, calvados och Mont Saint-Michèl! Men här kommer i alla fall bokhögen som jag ska välja min aprilläsning ifrån.

Lyrans Jorden runt-resa gör i april ett stopp i Asien. Jag läser novellsamlingen Främmande jord av Jhumpa Lahiri istället för Den indiske tolken som står på läslistan.
Sommardöden av Mons Kallentoft (recensionsex från Pocketförlaget)
A crime in the neighborhood av Suzanne Berne som är Månadens Orange Prize-vinnare.
Shutter Island av Dennis Lehane. Jag såg filmen för någon månad sedan och är väldigt nyfiken på om boken är lika kuslig.
Den samvetslöse av John Grisham (recensionex från Bonnier Pocket)
Slumdog millionaire av Vikas Swarup. Inköptes efter att jag såg filmen förra våren.
What I loved av Siri Hustvedt.
Öken av J-M G Le Clézio (recensionsex från Norstedts pocket)
Ursinne av Salman Rushdie. Present från Min hemliga bokvän i förra årets bokbyte.

Eftersom jag sällan har som mål att läsa ALLA böcker i min bokhög så får ni gärna hojta till om det är någon ni tycker att jag absolut inte får missa. De som ingår i månadens läsutmaningar kommer jag såklart att läsa, men sen är det liksom lite öppet vad det blir. Önskar dock att jag hinner med nån Agatha Christie-deckare också innan vintern tar slut i Stockholm.

7 kommentarer:

  1. Du må få med deg What I loved! Det er seriøst ei av dei beste bøkene eg har lese på lenge!

    SvaraRadera
  2. Lahiri! Läste hennes böcker förra sommaren och var mycket förtjust! Kallentoft blir ju aktuell i och ed att han utkommer med en ny bok i maj

    SvaraRadera
  3. What I loved utan tvekan! Shutter Island är också fantastisk, men frågan är om den är lika bra efter att ha sett filmen.

    SvaraRadera
  4. Främmande jord blir det helt klart. Den har jag redan påbörjat. Kallentoft är med i Frankrike också. Men eftersom ni är så på vad gäller Hustvedt så får det nog allt bli den med :-)

    Tack för tips bloggvänner!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. shutter island gick först under titeln patient 67 ( i alla fall den svenska titeln), läste den för några år sedan och tyckte att den var jättebra.. och konstigt läskig!
    sommardöden har jag ofta tittat på men inte läst, öken har jag i min bokhylla... :)

    trevlig läsning i april!

    SvaraRadera
  7. Special K: ja, jag är glad att nyutgåvan av Patient 67 fick samma titel som filmen och som originaltiteln på boken. Tycker att den titeln passar bättre.

    SvaraRadera