Edwardsons nya roman

När googlereadern är tom och man redan kommenterat alla intressanta inlägg man hittat, vad ska man då göra? Skriva ett eget inlägg kanske...?

Jo, Åke Edwardson bytte ju lite hastigt och lustigt (eller, vad vet jag om det förresten?) förlag. Han gick från stora Norstedts till fina Leopard förlag. Och Erik Winter finns inte mera. Edwardson ville inte specificera vad nästa projekt skulle handla om, men det skulle helt klart INTE bli en deckare.

I mitten av september (lagom till bokmässa, japp japp) kommer Åke Edwardson ut med sin roman Och svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem. En roman där Edwardson återvänder till de litterära miljöer han skrivit om i Genomresa och Jukebox, men den här gången i nutid.

Ann och Johan Nedergård drabbas fruktansvärt när deras tioårige son Andreas vidrör en stormfälla som legat i spänn. Nu ligger pojken i koma sedan två månader. Ann och Johan vågar inte tänka sig framtiden, men de tvingas konfrontera sitt förfl utna och sitt förhållande. Har de varandra längre, Ann och Johan? En roman om kärlekens villkor under den största påfrestning två personer kan utsättas för. Med stor medkänsla och på ett starkt och mångbottnat språk skildras hur Johan och Ann lever i chock och desperation, men också med ett förtvivlat hopp. Kommer Andreas att återvända till dem?

(text från www.soderstrom.fi)

Vad tror vi om det här då?

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Lägger den till läslistan.

    SvaraRadera
  2. Den där ser man ju fram mot. Edwardsson utan Winter blir en ny upplevelse för mig.

    SvaraRadera
  3. Undertecknad tror att en del författare borde skriva lite färre böcker. Men jag hoppas att Edwardsson hittar tillbaks till något bra; de sista Winterböckerna var inga höjdare precis (från och med Segel av sten kan man definitivt sluta läsa!).

    SvaraRadera
  4. Vixxtoria: Segel av sten kommer jag ihåg att jag tyckte jättemycket om. Fast jag kan inte nu erinra mig om vad den handlade om. Det var länge sen jag läste en Edwardson nu. Och jag har inte läst någon av hans romaner heller så jag kan inte säga nåt om dom.

    SvaraRadera