Vad jag ska läsa - i framtiden

Det går i vågor men oftast så gillar jag att planera mitt läsande, just nu planeras det månader i förväg. Jag trivs med det, men börjar jag att otrivas lägger jag ner det. Inte värre än så. Mitt bokköpstopp över sommarmånaderna gör mig i viss mån begränsad. Jag har att välja på mina drygt hundra olästa titlar som står här hemma i hyllorna. Men nog ska dom räcka, ingen fara på taket.

Nu har jag dock precis insett att jag nog faktiskt behöver detaljplanera lite mer än så. I mitten av juli påbörjar jag min fyra veckor långa semester. De första tio dagarna kommer jag att vara i Frankrike. När vi (jag och Peter P) reser hem i slutet av juli, blir det direkt till svärföräldrarna i Småland för ungefär en veckas skönt sommar-Sverige-häng. (Vissa kanske redan nu förstår mitt problem, kanske de här boknördarna som firade lite igår?). Jag måste alltså ta med mig böcker för nästan tre veckors semester via Frankrike. Böcker tar plats och väger mycket (jämfört med bikinisar och shorts).
Så, idag kom jag på en lösning. Jag (o Peter P) kommer att tillbringa kommande helg i Småland hos svärföräldrarna och varför inte ta med ett gäng böcker redan nu, som kommer att vänta där på mig när jag anländer i slutet av juli.

Och här kommer då detaljplaneringen. Vilka böcker ska jag ta med mig?

Jag har bestämt mig för att läsa extra mycket deckare i sommar. Lite på grund av att jag försummat den genren på sista tiden och lite på grund av att jag har många olästa deckare stående i hyllan (det andra kanske är en följd av det första?). Det tredje skälet är helt enkelt för att jag gillar deckare. Sommarläsning ska vara lustläsning! Jag funderar lite på att ta med många, relativt tunna böcker, vilket gör att jag har mer att välja på. Ser faktiskt fram emot den här urvalsprocessen som kommer att ske från och med nu fram till avresa mot Småland på fredag förmiddag. Lovar att visa hur den slutgiltiga högen ser ut.

Snart stundar också juni och jag har självklart en junihög på gång. Men mer om det efter helgen.

7 kommentarer:

  1. åh, läseplanering är roligt men samtidigt knepigt om man måste planera långt i förväg och dessutom föra böcker till ett annat ställe. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag _vill_ inte planera min läsning. Men jag är fascinerad av folk som gör det, tycker det är kul och ganska ofta också genomför det de planerar. (Däremot gillar jag att pricka av på listor efteråt, det är lite konstigt.)

    Jag tycker din plan att släpa ner böcker till Småland redan nu låter alldeles ypperlig. Annars är det väl i såna här lägen man ändå blir lite av en läsplatteförespråkare? Man kanske kan ladda in pocketböcker på en sån också... ;-)

    SvaraRadera
  3. Smart tänkt där PB! Jag planerar för fullt inför juni trots att det gått lite si och så med majplaneringen.

    SvaraRadera
  4. o skulle du komma på att du glömt några guldkorn så får du väl posta dem till svärfolket innan avärd mot frankrike?
    Jag gillar att göra nått slags planering men det är ytterst sällan som den faktiskt håller sedan *s*

    SvaraRadera
  5. Någon liten tunn pocket hamnar i min resväska, läser ganska lite på resor, men skönt att ha något, när man väntar.

    SvaraRadera
  6. just nu njuter jag av att göra en lång härlig att-läsa-lista inför sommaren. Jag skriver upp titlarna i min nya fina anteckningsbok.

    SvaraRadera
  7. Bokbabbel: tack. Det gick faktiskt jättebra att välja ut läsning för semestern. Bättre än jag trodde faktiskt.

    Vixxtoria: näe, det kommer stunder när jag också bara släpper mina läsplaner. Men det är endast temporärt. Pocket på läsplatt? Låter obehagligt ;-)

    Lilla O: nya tag i juni då!

    MariaH:precis! Hellre lite extra porto för brev än att behöva tynga ner semesterväskan med böcker. Och hemfärden därifrån blir med bil så då kan jag ha med hur mycket som helst.

    Hannele: trots att jag ska på en rolig roadtrip med fem andra personer skulle jag aldrig våga att resa utan böcker. Dom måste jag ha med mig, dom och passet.

    Catrin: ååh, det låter alldeles underbart! lycka till med läslistan.

    SvaraRadera