Pocketutgivning Juli-September 2010

Här kommer en rad pockettips för sommaren och tidig höst. Jag är lite sent ute, det här inlägget borde ha kommit innan juli, för några av pocketarna har redan hunnit blivit köpbara på bokus. Det bjuds som vanligt på en stor dos deckare, ett antal klassiker i nyutgåvor, tre franska författare från Sekwa förlag och inte mindre än tre Joyce Carol Oates-böcker. Hon är minst sagt produktiv den kvinnan. Håll till godo!

* 12 juli Kattöga Margaret Atwood Norstedts pocket Nyutgåva
Jag minns att jag för cirka två år sedan frågade Norstedts om de skulle ge ut några nyutgåvor av Atwoods böcker och äntligen får jag utdelning. Redan förra sommaren kom ju också Oryx och Crake ut som nyutgåva. Jag har inte läst Atwood men jag hoppas av någon anledning att jag ska gilla henne.

Utkommen!
* 12 juli Råttfångerskan Inger Frimansson Norstedts pocket
För länge sedan läste jag Mannen med oxhjärtat av Frimansson. En kriminalroman som utspelar sig på en brandstation. Men den föll mig inte riktigt i smaken. Sedan började jag läsa alla vinnarna av Deckarakademins priser och kom till God natt, min älskade som jag tyckte var helt fantastiskt bra. Och senare kom ju den spännande fristående fortsättningen på den, Skuggan i vattnet. Jag har även läst Mörkerspår och gillat. Så nu när nästa psykologiska thriller av Frimansson ges ut på pocket är jag inte sen med att läsa.

Utkommen!

* 12 juli Generation Kill Evan Wright Norstedts pocket
Boken bakom den hyllade TV-serien med allas vår Alexander Skarsgård i en av de ledande rollerna. Här får ni läsa om Iceman, Scribe och Captain America och alla de andra som ingick i ”Första självmordsbataljonen”, spjutspetsen in i Irak.

Utkommen!
* 12 juli Daisy sisters Henning Mankell Leopard förlag Nyutgåva
Den här romanen om några kvinnor på 40-talet skrev Mankell redan 1982. Vi får följa Elna och Vivi som ska cykla till Norge men på vägen dit händer tråkiga saker som kommer att förändra livet för åtminstone den ena av dom.

Utkommen!
* 15 juli Lanceheim Tim Davys Bonnier pocket
Pseudonymen som skrev Amberville kommer nu ut med sin andra roman Lanceheim på pocket. Ungefär en månad senare kommer hans/hennes tredje roman Tourqai ut på Albert Bonniers förlag. Jag har varit lite nyfiken på Davys, men inte så mycket beroende på att böckerna skrivs under pseudonym, utan faktiskt vad böckerna handlar om. Men jag har inte kommit till skott än. Vet någon förresten om böckerna hör ihop i en serie eller om de kan läsas fristående? Jag har nämligen förstått att alla tre har fabliska inslag.

Utkommen!

* 15 juli Älskade syster Joyce Carol Oates Bonnier pocket
Oates första pocket i den här omgången. Den här tipsade jag även om på engelska En roman om vad som hände efter att den sexåriga barnstjärnan och skönhetsdrottningen Jon Benét Ramsey hittades mördad i källaren till sitt hem. Föräldrarna blev i omgångar anklagade för att ha mördat sin dotter, men fallet är fortfarande olöst.

Utkommen!

* 16 juli Ränderna går aldrig ur Agnes Hellström Månpocket
En debutant. Agnes trotsade sin familj dubbelt genom att först gå emot sin mors värderingar och sedan sin mormors. Hennes mamma hade redan tagit avstånd från det överklassliv som Agnes morföräldrar levt. Men när Agnes får smaka på det livet, vill hon ha det också och börjar på Sigtunas internatskola. Men väl där förstår hon vad hennes mamma menat och börjar också ifrågasätta skolans oskrivna regler och riktlinjer.

Utkommen!
* 16 juli Mörkrets alla färger Peter Robinson Månpocket
Peter Robinsons senaste på svensk pocket. Robinson hör till en av mina favoritkriminalförfattare och hans böcker om Alan Banks brukar alltid leverera.Ska i sommar läsa den här deckaren på engelska, All the colours of darkness. Men det kommer ut en ny på svenska i höst som har samma namn som originaltiteln, Bad boy.

Utkommen!
* 21 juli Klockan 21.37 Karin Alfredsson Pocketförlaget
Nummer tre av Alfredssons böcker om läkaren Ellen Elg. Jag är lite besviken på mig själv för att jag inte läst flera av dom då jag verkligen gillade den första, 80 grader från Varmvattnet. Alfredsson skall inte försummas mer, det lovar jag här och nu. I höst kommer hennes fjärde bok om Ellen, Den sjätte gudinnan.

Utkommen!
* 1 augusti Cementträdgården Ian McEwan Brombergs förlag Nyutgåva
McEwans debutroman från 1979 om fyra syskon som blir föräldralösa och håller det hemligt för myndigheterna för att slippa bli omhändertagna. De gömmer den döda mamman i källaren och gjuter in henne i cement, men det går inte riktigt så bra som de tänkt.

Utkommen!
* 5 augusti Complaints Ian Rankin Orion
En fristående kriminalroman av deckarkungen Rankin som handlar om poliserna som inga andra poliser gillar, The Complaints, eller Interna som dom heter på svenska. På engelska är deras fulla namn Complaints and Conduct Department. Malcolm Fox som jobbar där försöker hitta bevis som ska fälla en riktigt ful polis, Breck, men han får jobba hårt för det. Och ju djupare in i undersökningen har kommer, desto mer upptäcker han om Breck, och det han upptäcker blir svårt att hantera.

Utkommen!
* 12 augusti Främlingen Albert Camus Bonnier pocket Nyutgåva
Ja, det här är väl inte det muntraste pocketsläppet i sommar, men eftersom jag i alla fall i tanken har tänkt uppmärksamma lite fler franska författare i år så får Monsieur Camus hänga med här också. Och så är han ju trots allt en nobelpristagare. Hans debutroman för övrigt, från 1942.

Utkommen!
* 12 augusti Glitterscenen Monika Fagerholm Bonnier pocket
Äntligen på pocket! Fagerholm gjorde en efterlängtad återkomst efter sin Augustprisvinnare Den amerikanska flickan, som jag gillade väldigt mycket. Hoppas på finfin läsning här också.

Utkommen!
* 12 augusti Okänt offer Tana French Bonnier pocket
Amerikansk-irländska Tana French har hyllats och hyllats och hyllats. Den första boken om poliskommissarien Cassie Maddox heter Till skogs och den finns också på pocket. Det här är den andra boken och det finns även en tredje på engelska som heter Faithful place. Lägg Tana French på minnet.

Utkommen!
* 12 augusti Flugornas herre William Golding Bonnier pocket Nyutgåva
En gammal nobelklassiker med ett väldigt vackert omslag. Sist jag läste Flugornas herre var i skolan och den utgåvan kommer jag inte ens ihåg hur den såg ut. Men den här ska jag definitivt både införskaffa och läsa om.

Utkommen!
* 13 augusti Fyrvaktaren Camilla Läckberg Månpocket
Camilla Läckbergs sjunde deckare om Erika och Patrik. Jag tycker att deckarhistorierna i Läckbergs böcker blir bättre och bättre, men jag har fortfarande svårt för allt familje- och vardagssnack. Men det är bara en smakfråga trots allt.

Utkommen!
* 15 augusti Igelkottens elegans Muriel Barbery Sekwa förlag
Den här pärlan till roman blev nominerad till IMPAC’s kortlista i år och det är en av mina stora favoriter vad det gäller pocketsläpp i sommar.

Utkommen!
* 15 augusti Därunder ett helvete Claire Castillon Sekwa förlag
Castillon är kanske mest känd för sina novellsamlingar Insekt och Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska. Det här är Castillons senaste roman på svenska, en svart men komisk roman om familjen.

Utkommen!
* 15 augusti Den röda soffan Michèle Lesbre Sekwa förlag
Ännu en fransyska från Sekwa. Den röda soffan köpte jag faktiskt på fransk pocket (Le canapé rouge) på Salon du livre tidigare i vår och för att jobba upp min franska lite så ska jag parallelläsa dom två när den här kommer på pocket. Är tanken.

Utkommen!
* 25 augusti Jag är bröderna Walker Jan Kjærstad Pocketförlaget
Om ni hör till dom som har läst Kjærstads trilogi om Jonas Wergeland så vet ni att jag är avundsjuk på er. Men jag har helt enkelt inte kommit mig för och just nu får man leta ordentligt efter pocketutgåvorna. Men här kommer en nyare roman av Kjærstad ut på pocket som jag kan läsa så länge. Och den verkar hålla samma nivå och stil.

Utkommen!
* 1 september Hotel Galicja P A Erkerlius En bok för alla (ej pocketomslag)
Hotel Galicja blev nomininerad till Augustpriset ifjol. Temat är andra världskriget och tyvärr var det rätt överrepresenterat bland de nominerade och priset gick som bekant till Sem-Sandbergs De fattiga i Łódź. Men jag har hört mycket fint om den här romanen också.

Utkommen!
* 1 september Nederland Joseph O'Neill Brombergs förlag
Även den här romanen hamnade på IMPAC’s kortlista i år och jag är ju en liten sucker för litteraturpriser så även om jag har haft mina ögon på den här romanen innan, så hoppade den upp ett hack på min läslista efter det. Praktiskt då att den kommer på pocket i höst.

Utkommen!
* 2 september Too much happiness Alice Munro Vintage (storpocket)
Munro, som vann The Man Booker International Prize 2009, ska jag läsa senare i år inom ramen för Lyrans Jorden runt-resa. Men hennes senaste novellsamling kommer ungefär samtidigt på engelsk pocket så jag är mycket lockad av att läsa den också om Kärlek, vänskap, hat visar sig vara bra.

Utkommen!
* 2 september Little bird of heaven Joyce Carol Oates Fourth estate
Mitt andra Oates-tips den här omgången. En klassisk Oates. I den mytiska staden Sparta inträffar ett mord på en kvinna. Misstänkta blir hennes man och hennes älskare. Boken berättas dock från två sidor, av den äkta mannens son Aaron och älskarens dotter Krista. De är båda två övertygade om att den andres pappa är den skyldige och de blir i det närmaste besatta av varandra.

Utkommen!
* 9 september Den siste greken Aristos Fioretos Norstedts pocket
Ännu en nominering till förra årets Augustpris i kategorin Skönlitteratur. Handlar om den charmige greken Jannis som kommer till Sverige under sent 60-tal. Historien om honom berättas av den fiktive Kostas, Jannis vän. En roman baserad på en osann historia.

Utkommen!
* 9 september House rules Jodi Picoult Hodder & Stoughton
Jag blev (kanske som många andra) uppmärksamamnd på Picoult i och med filmen My sister's keeper som kom förra året. Romanen som bygger på filmen kom dock redan 2004 och både innan och efter det har Picoult skrivit en hel del. I år kom den senaste som handlar om en pojke med Aspergers syndrom. Jag vill egentligen inte berätta nåt om handlingen för det säger direkt för mycket, så om ni är nyfikna får ni söka upp den på bokus istället.

Utkommen!
* 15 september Öppen grav Kjell Eriksson Ordfront förlag
Den absolut sista delen om polisen Ann Lindell vid Uppsala-polisen. Det är med bävan jag kommer att läsa den för jag har alltid tyckt om Erikssons deckare som utspelar sig i Uppsala och Roslagen. Och eftersom jag bodde i Uppsala under sju år har jag verkligen uppskattat att känna igen miljöerna han beskriver. Förhoppningsvis kommer han tillbaka med något lika bra eller ännu bättre, men jag kommer att sakna Lindell och hennes kollegor. Om ni vill börja läsa deckarserien om henne så kommer den första delen, Den upplysta stigen, ut som nyutgåva på pocket den 31 juli på Lindelöws bokförlag.

Utkommen!

* 15 september Summan av kardemumman Zac O'Yeah Ordfront förlag
Jag började läsa O'Yeahs eminenta biografi om Gandhi, men den blev aldrig utläst. Det beror verkligen inte på att den var dålig utan på att jag har så svårt att ta mig igenom biografier. Jag behöver skönlitterär text och hade antagligen slukat den om den var skriven som en roman istället för på sakprosa. Summan av kardemumman är dock en roman, enligt undertiteln en fruktansvärd sådan.

Utkommen!
* 15 september Fattiga riddare och stora svenskar Klas Östergren Bonnier pocket Nyutgåva
Östergrens roman från 1983 som uspelar sig i Stockholm år 1937. Den handlar om både de som har makt, de som inte har makt och även de som tror att de har makt men inte har det. Vi får bland anant följa den mystiske murveln Pope och filmmagnaten Rubert D. Bolin i deras sökande efter makt och kapital i ett nytt Stockholm. Ett Stockholm som börjar få pengavittring.

Utkommen!
* 15 september Den sista cigarretten Klas Östergren Bonnier pocket
Jag älskar Östergrens språk och hans böcker Gentlemen och Gangsters var stora läsupplevelser för mig. Även Fantomerna gillade jag. Även här har Östergren återvänt till 80-talet och han hyllar det bombastiskt genom att porträttera dandyn och yuppin, och masskonsumtionens och kapitalismens intåg.

Utkommen!
* 17 september Maskarna på Carmine Street Håkan Nesser Månpocket
En annan favorit. Här kommer en fristående roman från Nesser. Jag skriver ”roman” för jag vet inte om det är en roman, en kriminalroman, en spänningsroman eller vad. Men det kanske nån som läst kan berätta utan att avslöja för mycket av handlingen.

Utkommen!
* 17 september Kretsen Veronika von Schenck Månpocket
En ”ny” deckarförfattare som jag är mycket nyfiken på. von Schenck har tidigare skrivit Änglalik som också finns på pocket. Båda två handlar om gärningsmannaprofileraren Althea Molin som löser brott på minst sagt okonventionella sätt i Stockholm.

Utkommen!
* 17 september Det blödande hjärtat Andrew Taylor Månpocket
Ännu en författare som jag inte förstår varför jag inte läst mer av när jag gillat allt jag läst hittills. Både hans kriminalserier med religiösa inslag och fristående kriminalromaner. Det blödande hjärtat handlar om ett torg där det händer hemska saker. Året är 1934 och en kvinna flyr från sin våldsamme make till sin pappa som bor på ett hotell på det ruffiga Bleeding Heart Square. Snart upptäcker hon att gränderna runt torget är mycket farliga.

PS. Såg jag helt fel när jag var på Konsum på Järntorget i Stockholm nyss? För jag tyckte nämligen att jag såg den här pocketboken där. Måste kolla igen. DS.

Utkommen!

* 30 september A fair maiden Joyce Carol Oates Quercus
Det tredje och sista pockettipset från Oates är denna spänningsroman som handlar om barnflickan Katya Spivak som passar två små barn i Bayhead Harbor, New Jersey. där stöter hon på den stilige och intressante gentlemannen Marcus Kidder som underhåller henne på alla sätt och vis. Men vad är det egentligen han vill ha från henner? Och hur långt tänker han gå för att få det han vill ha?

Utkommen!


Ja, det var allt för det här kvartalet. 34 pockettips som jag hoppas ska intressera er. Mina favoriter för sommaren och hösten är Nesser och Alfredsson, klassikern Flugornas herre och Sekwas tre fransyskor. Och sist men inte minst, Erikssons sista deckare om Ann Lindell, Öppen grav.

Backlist:
Pocketutgivning Januari-Mars 2010
Pocketutgivning April-Juni 2010

10 kommentarer:

  1. Härligt, tack för diger rapport, lägger en hel del bakom örat. Veronica von Schenck gillade jag, båda böckerna, hoppas på en tredje del!

    SvaraRadera
  2. Bokbabbel: Ja, jag med! Men jag måste hinna läsa de två första delarna innan!

    SvaraRadera
  3. Läste faktiskt Flugornas herre i julas =)

    SvaraRadera
  4. Vilken harlig lista, sa mycket bra tips!

    Hoppas att det ar okej att jag tipsar om den pa min blogg!

    SvaraRadera
  5. Emma: självklart är det okej. Tipsa på bara. Kul att du uppskattade listan!

    SvaraRadera
  6. Bara omslaget till Nederland gör att jag vill läsa den! Jepp, här har du en riktig sucker för storstadsvyer.

    SvaraRadera
  7. Nästan så att listan måste läggas till i favoriter (eller bokmärken som det så vackert heter i Safari) för att finnas där till de dagar man inte riktigt vet vad man ska sätta tänderna i.

    SvaraRadera
  8. Lisa: Vilken härlig smak för böcker du verkar ha!

    Ida: det skulle göra mig glad! Jag gör en ny lista för årets sista kvartal i höst också.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker du i alla fall ska skaffa atwood och camus. De höjer bokhyllans iq och är dessutom bra att ha som läsproviant om skafferiet skulle bli tomt. Fast jag tyckte ungefär 22 gånger bättre om oryx och crake än kattöga så jag skulle satsa på den :-)

    SvaraRadera
  10. Vixx: Oryx och Crake står redan i hyllan och höjer iq:t :-) Men tack för tipset!

    SvaraRadera