August-nomineringarna 2010

Så har nomineringarna till årets Augustpris tre olika kategorier presenterats. Jag funderade ett tag på om jag skulle traska ner till Postmuséet och lyssna på presskonferensen live, att jobba i Gamla stan kan onekligen ha sina geografiska fördelar, men jag tyckte det tog sån tid på Nobelmuséet sist så nu har jag hållit mig till nätets information som funkar väldigt bra det också.

Så, jag tar de lite mindre intressanta (för mig!) kategorierna först.

Nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomsboksklassen (urvalet var 103 bidrag från 17 förlag):

Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring, Bonnier Carlsen
Jag finns av Maja-Maria Henriksson, Natur & Kultur
Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, Gilla Böcker
Jag tycker inte om vatten av Eva Lindström, Alfabeta Bokförlag
Det händer nu av Sofia Nordin, Rabén & Sjögren
Tänk om… av Lena Sjöberg, Rabén & Sjögren

Här har jag som vanligt ytterst lite att komma med i åsiktsväg. Dock tycker jag att handligen i Sofia Nordins Det händer nu verkar väldigt spännande.

Nominerade till Augustpriset i fackboksklassen (urvalet var 139 bidrag från 43 förlag):

Vargen - den jagade jägaren av Henrik Ekman, Norstedts
Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman, Ordfront Förlag
Mask – litteraturen som gömställe av Kristoffer Leandoer, Pequod Press
Cocaina. En bok om dom som gör det av Magnus Linton, Bokförlaget Atlas
Maria Eleonora. Drottningen som sa nej av Moa Matthis, Albert Bonniers Förlag
Resa i Sharialand. Ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien av Tina Thunander, Leopard Förlag

Här hoppas jag på Hirdmans Den röda grevinnan eller Thunanders reportagebok om kvinnor i Saudiarabien.

Och så den klassen som ligger mig varmast om hjärtat.

Nominerade till Augustpriset i den skönlitterära klassen (urvalet var 125 bidrag från 30 förlag):

Spill. En damroman av Sigrid Combüchen, Norstedts
Ränderna av Magnus Florin, Albert Bonniers Förlag
Livdikt av Johan Jönson, Albert Bonniers Förlag
Darling River av Sara Stridsberg, Albert Bonniers Förlag
Kioskvridning 140 grader – En wästern av Peter Törnqvist, Norstedts
Ingersonetterna av Magnus William-Olsson, Wahlström & Widstrand

Har inte läst någon av de nominerade men håller på Spill. Håkan Nesser har rekommenderat den och det tycker jag är ett boktips att ta på allvar. Darling River har en fin tajming på pocketutgåvan som kommer den 8 december.

Antal nomineringar per förlag:
Albert Bonniers Förlag - 4
Norstedts - 3
Rabén & Sjögren - 2
Ordfront Förlag - 1
Leopard Förlag - 1
Pequod Press - 1
Wahlström & Widstrand - 1
Bokförlaget Atlas - 1
Bonnier Carlsen - 1
Natur & Kultur - 1
Gilla Böcker - 1
Alfabeta Bokförlag - 1

2 kommentarer: