Spill, Den röda grevinnan & Här ligger jag och blöder

Så heter årets Augustpristagare. Grattis säger jag till Sigrid Combüchen, Yvonne Hirdman & Jenny Jägerfeld som tog hem priserna!

Sett ur ett pocketälskande perpektiv då?

Spill kom ut i början av augusti i år så det kommer att dröja säkert ett halvår till innan den kommer på pocket. För en gångs skull gör inte det mig något då jag faktiskt har den inbundna utgåvan hemma. Den vann jag här! Klockrent Skånskan!
Men man kan läsa annat av Combüchen på pocket om man vågar sig in på Bokbörsen.
Där kan man bland annat hitta Byron - en roman på Månpocket från 1989 eller Korta och långa kapitel på Månpocket från 1994.

Faktaböcker på pocket är ju en rätt så ung trend, ibland har man tur och kan hitta faktapocketpärlor. Och det är faktiskt med ett litet jubel jag kan meddela att Den röda grevinnan kommer på pocket på Ordfront förlag den 15 februari 2011! Tjihoo! Well done Ordfront! På storpocket (nåja) finns även Hirdmans biografi om Alva Myrdal, Det tänkande hjärtat.

Vinnaren i barn- och ungdomsklassen, Jenny Jägerfeld, har gett ut två böcker som båda finns i häftade utgåvor, den vinnande titeln Här ligger jag och blöder och Hål i huvudet (som gavs ut i nyutgåva i augusti i år). Men, man kan faktiskt hitta en pocketutgåva av Hål i huvudet på Bokbörsen, utgiven på Månpocket 2007.

Och what about de andra nominerade titlarna då?

Skönlitteratur:
Ränderna av Magnus Florin - utgiven i danskt band i mars 2010, inget besked om pocket ännu.
Livdikt av Johan Jönson - utgiven häftad i april 2010, inget besked om pocket ännu.
Darling River av Sara Stridsberg - utgiven i mars 2010, kommer på pocket den 8 december 2010.
Kioskvridning 140 grader – En wästern av Peter Törnqvist - utgiven i januari 2010, inget besked om pocket ännu.
Ingersonetterna av Magnus William-Olsson - utgiven i danskt band i augusti 2010, inget besked om pocket ännu.

Generellt är det väl så att böcker som ges ut i danskt band i original och/eller är lyrik (bandtyp och genre brukar här ofta sammanfalla) sällan ges ut på pocket.

Fakta:
Vargen, den jagande jägaren av Henrik Ekman - utgiven i september 2010, inget besked om pocket ännu.
Mask – litteraturen som gömställe av Kristoffer Leandoer - utgiven i danskt band i maj 2010, inget besked om pocket ännu.
Cocaina. En bok om dom som gör det av Magnus Linton - utgiven i augusti 2010, kommer på pocket den 11 mars 2011.
Maria Eleonora. Drottningen som sa nej av Moa Matthis - utgiven i april 2010, inget besked om pocket ännu.
Resa i Sharialand. Ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien av Tina Thunander - utgiven häftad i maj 2010, inget besked om pocket ännu.

Barn- och ungdom:
Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring - utgiven i augusti 2010, inget besked om pocket ännu.
Jag finns av Maja-Maria Henriksson - utgiven i februari 2010, finns på pocket sen 2 september 2010.
Jag tycker inte om vatten av Eva Lindström - utgiven i augusti 2010, inget besked om pocket ännu.
Det händer nu av Sofia Nordin - utgiven i september 2010, inget besked om pocket ännu.
Tänk om… av Lena Sjöberg - utgiven i april 2010, inget besked om pocket ännu.

Och generellt är det väl också så att bilderböcker sällan ges ut på pocket, men man kan ju alltid hoppas :-)

3 kommentarer:

  1. Hej! Du har fått en välförtjänt utmärkelse av mig. /Therese

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Måste verkligen lägga ner lite tid nu på att tacka alla er som gett mig en utmärkelse!

    SvaraRadera
  3. Jag väntar till Spill kommer ut som pocket!

    Hål i huvudet läste jag för ett par år sedan, den var mycket lättläst och direkt; en perfekt sommarbok för vilsna tonåringar.

    SvaraRadera