Stockholm Läser 2012

Igår kunde den som besökte Rotundan på Stockholms Stadsbibliotek få höra tillkännagivandet av årets "Stockholm läser"-bok. Varje år sedan 2002 (förutom en paus 2009-2010) har det röstats fram en roman som utspelar sig i Stockholm och som man under det året kan läsa och bokcirkla om. Författaren Helena Sigander ledde arbetet fram till 2008 då Författarcentrum Öst och Stockholms Stadsbibliotek tog över initiativet. Förra årets "Stockholm läser"-bok, Elin Wägners Norrtullsligan, blev en lässuccé och det bokcirklades över hela Stockholm län.



Årets "Stockholm läser"-bok blev En dåres försvarstal av August Strindberg, kanske inte så överraskande att det blev Strindberg då vi firar Strindbergåret 2012. I år är det nämligen 100 år sedan August Strindberg gick bort. En dåres försvarstal kom mycket passande ut på pocketnyutgåva förra veckan från Norstedts förlag. Så passa på att inhandla den innan den tar slut. Det gjorde nämligen Norrtullsligan i omgångar ifjol.

Jag kommer säkert att skriva mer om Strindberg i år, men vill ni redan nu kolla in vad som händer under Strindbergåret kan ni surfa hit.

Tidigare "Stockholm läser"-böcker
2011: Norrtullsligan av Elin Wägner
2010: -
2099: - 2009: -
2008: Tackar som frågar av Jennie Dielemans
2007: I skuggan av ett brott av Helena Henschen
2006: De i utkanten älskande av Johanna Nilsson
2005: Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri
2004: Änglarnas stad av Heidi von Born
2003: Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
2002: Doktor Glas av Hjalmar Söderberg

2 kommentarer:

  1. En liten siffra som nog inte ska vara där har smugit sig in på det år som jag antar ska vara 2009. Jag har inte läst "En dåres försvarstal", men det är ju passande att göra det nu just i år, Strindbergsåret, så det ska jag allt försöka med! :-)

    SvaraRadera
  2. Helena: tack. Men till mitt försvar kan jag ju meddela att det faktiskt inte delats ut nåt pris 2099 :-)

    SvaraRadera