Pocketutgivning januari-mars 2009

Här presenterar jag tips på nya pocketar som kommer under vintern och våren 2009. Både på svenska och engelska. Såklart är det min egen smak som gjort urvalet. Saknar ni någon, tipsa i kommentarerna. Undrar ni över någon annan bok, fråga i kommentarerna så kanske jag kan ta reda på om och när den blir pocket. Men självklart hoppas jag ni hittar många godbitar här också att se fram emot.


* 14 jan Snömannen Jo Nesbø
Jag vet att det är många som läser kriminalromanenserien om Harry Hole så jag tipsar om Nesbøs nya deckare här även om jag själv inte läst något av honom. Men han står på läslistan.



* 15 jan Paris-Dakar Jens Liljestrand
Han vann Tidningen Vi:s litteraturpris 2008.





* 20 jan Kamelontens skugga Minette Walters
Den senaste av deckardrottningen från England på svenska. Fast jag tror jag vill läsa den på engelska och den finns redan.




* 23 jan Änklingen (The widower) Ray Kluun
Uppföljaren till En sorts kärlek, självbiografin om sexmissbrukaren och familjefadern vars fru får bröstcancer. Så den handlar lika mycket om frun. Titeln på andra boken avslöjar en del om slutet av den första, men den är värd att läsas ändå. Ska bli intressant att se hur han klarar livet som ensamstående pappa.


* 29 jan Bleeding heart square Andrew Taylor
Kommer ni ihåg Roth-trilogin? (De fyra yttersta tingen, Främlingars dom & De dödas mässa) Här kommer en ny läskig thriller.




* 2 feb Revolutionary Road Richard Yates
Boken som blivit film, äntligen kanske många säger. I filmen förenas Leonardo di Caprio och Kate Winslet för första gången sedan Titanic. Filmen har premiär 30 januari 2009 så du hinner läsa den innan dess. Den finns såklart på originalspråket också. Tyvärr har Norstedts bestämt sig för filmomslag på pocketboken, den inbundna är så mycket finare.

* 2 feb The sum of our days Isabel Allende
Memoarer som tar vid där Paula slutade.





* 4 feb Gluten-free girl Shauna James Ahern
En kvinna i USA som vid vuxen ålder upptäcker att hon har glutenintolerans. Hon kände sig olyckligast på jorden men ryckte upp sig och har nu en blogg där hon skriver en massa tips för glutenintoleranta i USA. Dessutom lyckades hon gifta sig med en kock, lyxigt!


* 18 feb Dubbla slag Malin Persson Giolito
Jag behöver inte säga att hon är Leif GW Perssons dotter men jag gör det i alla fall. Detta är hennes debut och den ser jag mycket fram emot. Malin har jobbat på en av Sveriges största advokatbyråer och boken handlar en del om den världen. Även Malin har en schysst blogg.


* 19 feb Careless in red Elizabeth George
Ännu en deckare med Thomas Lynley och Barbara Havers som löser brott i England. Den kommer inbunden på svenska 23 mars och heter Stråk av rött.




* 20 feb Invasion! Pjäser Noveller Texter Jonas Hassen Khemiri
Äntligen! Den här pocketen har jag väntat länge på. De tidigare av Khemiri Ett öga rött och Montecore: en unik tiger var ju helt underbara. Här kommer en samling lite kortare texter, kommer passa utmärkt som bredvidläsning till ordinarie läsning.



* 5 mars This charming man Marian Keyes
Ännu en strålande roman från chick-litt-genrens pionjär. Men den här får vänta till semestern. Marian Keyes' böcker passar bäst på stranden vid stugan i Norrland. En förtjusande man kommer på svenska i maj.



* 5 mars Yesterday's weather Anne Enright
Anne Enright fick Bookerpriset 2007 för sin The Gathering som också finns på svenska (Sammankomsten). Det här är hennes första bok som nu blivit mer uppmärksammad efter priset.



* 15 mars Mahatma; eller konsten att vända världen upp och ner Zack O'Yeah
Augustprisnominerad i faktabokskategorin 2008.





* 20 mars Aldrig fucka upp Jens Lapidus
Behöver kanske ingen närmare presentation?!





* 20 mars Varför dog Monika P? Elisabeth Gilek
Den här hade chans att vinna Svenska Deckarakademins pris för Bästa kriminalroman i år. Hennes tidigare Jessica Jungs saknad var en annorlunda och mycket bra thriller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar