Recension: Tigerkvinnan Mabel Stark


Titel: Tigertämjerskans bekännelser
Författare: Robert Hough
Org. titel: The final confessions of Mabel Stark
Utgivningsår: 2001

Veckans raket! Tigertämjerskans bekännelser hoppar rakt in på tredje plats i min 10-i-topp-lista som jag skrev häromveckan.

Mabel Stark som i sitt händelserika liv stötte på en hel massa tokiga, hemska och härliga män, stod ändå sina tigrar närmast. En av dem, Rajah, blev den första brottande bengaliska tigern i världen och deras cirkusnummer blev vida känt inom cirkusvärlden i USA på 20-talet.

Jag ska inte berätta för mycket om den här boken (du ska få läsa själv) mer än att den är baserad på en sann historia om tigertämjerskan Mabel Stark. Här kan du läsa mera om henne.

Jag har läst på att författaren Robert Hough skrivit ännu en bok baserad på verkliga händelser. Fripassageraren (The stowaway) handlar om en man som upptäcks som fripassagerare på containerfartyget Maersk Dubai. Är den skriven med samma glöd och härliga detaljrikedom kan det vara ett fynd.

Men mitt främsta jullovstips är alltså Tigertämjerskans bekännelser som också ryktas ska bli film! Läs den och bered dig på en helt underbar cirkushistoria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar