Nytt på Månpocket!

Ray Kluun skrev 2007 En sorts kärlek, som handlar om honom och hans familj; en framgångsrik reklamnisse med fru och dotter i en fashionabel del av Amsterdam. Helt plötsligt visar det sig att hans också framgångsrika fru har bröstcancer och deras vanliga värld med partynätter, teaterbesök och middagar är ett minne blott. Ray (eller Sten som han heter i boken) har även ett eget problem - han är sexmissbrukare. Han har fram och tillbaka under sitt äktenskap varit otrogen med allt från sekreteraren på jobbet till prostituerade. Hans sätt att skriva varmt och kärleksfullt om sin hustru som blir allt sämre är så vackert. Samtidigt utlämnar han sig själv när han redogör för sitt vänsterprasslande på ett sätt som gör att man både tycker illa och synd om honom.

Nu har fortsättningen Änklingen kommit på pocket. Av namnet på boken kan man ju förstå hur den första boken slutade, men det är inget som kommer som en överraskning. Efter hustruns död flyttar Ray (Sten) till Australien med sin dotter och det är där hans första bok blir till.
Återkommer med recension på Änklingen.

3 kommentarer:

  1. Åh. Jag grät så mycket när jag läste En sorts kärlek att jag kände mig som en tonåring: snoret och tårarna rann ikapp liksom.

    Och för att kommentera den där boken som snart kommer ut på pocket och jag är så nervös för att du ska läsa så är den inte det minsta lik Firman. Snarare tvärtom faktiskt. Det är - om något - en antites till Firman. Så snälla. Läs förutsättningslöst, förvänta dig ingen juristdeckare för då blir du besviken. Hälsar Malin

    SvaraRadera
  2. Som jag har väntat på den i pocket. En sorts kärlek tyckte jag så mycket om. Trots mitt rödgråtna ansikte.

    SvaraRadera
  3. Jag lovar Malin, jag ska inte förvänta mig någon juristdeckare!
    Jag ser verkligen fram emot att läsa den nu, var inte nervös!

    SvaraRadera