Recension: Invasion!

Författare: Jonas Hassen Khemiri
Titel: Invasion! Pjäser Noveller Texter
Utg. År (Org. år): 2009 (2008)
Förlag: Månpocket

Hassen Khemiris två fantastiska pjäser Invasion! Och Fem gånger Gud är den största behållningen i denna samling texter. Men kanske beror det på att jag sett föreställningarna dramatiserats på Stockholms stadsteater? Annars gillar jag Hassen Khemiris texter där han leker med språket och alla totala igenkänningsdetaljer som får en att le och tänka tillbaka på sin barndom. Bäst gillar jag Nationaltång; powerpoint-presentationen om hur det svenska folket beter sig, de typiskt svenska ritualerna, egenskaperna, traditionerna och konstigheterna. För att inte tala om alla fördomar som irriterar oss att andra har om oss, trots att vi gärna spär på fördomar så fort det handlar om någon annan. Den skrevs för Moderna Muséets katalog för utställningen Svenska Hjärtan 2004. Läs den här! I Invasion! finns också novellen Oändrat oändlig som vann Sveriges Radios Novellpris 2008. Jag måste verkligen tipsa om den här samlingen texter, vartenda ord är en njutning och jag som sällan läser om böcker känner redan att jag vill läsa den igen och igen.

Jonas Hassen Khemiris hemsida

En sista fråga bara; ska mina böcker av Jonas Hassen Khemiri stå på H eller på K i bokhyllan? Nån som vet? Viktiga saker.

2 kommentarer:

  1. Skulle nog satsa på K eftersom det sista namnet brukar vara det riktiga efternamnet medan det första efternamnet räknas som mellannamn.

    SvaraRadera
  2. Ok, då gör jag så och flyttar om (igen) i bokhyllan. Tack Hemliga bokvännen :-)

    SvaraRadera