IMPAC shortlist 2009

Ännu ett litteraturpris knackar på min axel för uppmärksamhet genom att idag släppa sin kortlista. Det är The IMPAC Dublin Literary Award som presenterar vilka bidrag som gått vidare från långlistan. Långlistan är den längsta av alla litteraturpris som har konceptet longlist-shortlist-winner. Kortlistan är betydligt mer nerbantad och består av följande titlar:






The Brief Wondrous Life of Oscar Wao av Junot Díaz

Ravel av Jean Echenoz

The Reluctant Fundamentalist av Mohsin Hamid

The Archivist's Story av Travis Holland

The Burnt-Out Town of Miracles av Roy Jacobsen

The Indian Clerk av David Leavitt

Animal's People av Indra Sinha

Man Gone Down av Michael Thomas

Av dessa är det bara The reluctant fundamentalist som jag läst, fast jag läste den på svenska, Den ovillige fundamentalisten. Läs recension! Den enda andra jag känner igen är The brief wondrous life of Oscar Wao (finns också på svenska, Oscar Waos korta förunderliga liv). Jag har en del att läsa på!

Uppdaterat: 2009-04-02 kl 14.08:
Roy Jacobsens bok finns inbunden på svenska, Huggarna, utgiven på Norstedts förlag.

Se tidigare vinnare av priset om du är intresserad för ännu en läsutmaning.

Vinnaren av IMPAC-priset presenteras 11 juni.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst en enda! Så jag har också en del att läsa!

    Tyvärr gillar jag inte chips. Jag har många gånger önskat att jag gjorde det, men...

    SvaraRadera
  2. Tips: Jag har precis läst Ut och stjäla hästar av Per Petterson som vann IMPAC-priset 2007. Mycket bra bok. Recension är på väg.

    SvaraRadera