Bokbibeln har förlorat sin funktion

Jag älskar att bläddra i kataloger. Jag slukar allt från H&M Rowells till Sandberg tapeter. Och de viktigaste katalogerna för mig har sedan länge varit Svensk Bokhandels kataloger för bokutgivning. För någon dryg vecka sedan hämtade jag ut den tjockaste katalogen någonsin, jag kände att lyckan var gjord. Vaddå packa inför midsommar? När man kan läsa Bokbibeln? Bokutgivning generellt och pocketutgivning i synnerhet är som världsnyheter för mig.

Men, mitt idoga spanande, surfande och klickande på bokförlagens hemsidor och nätbokhandlarnas utgivningslistor hade redan gett mig nästan allt jag ville ha. Knappt tjugo av katalogens 1900 titlar var överraskningar, och då var ändå hälften av dom debutanter som jag fick upp ögonen för.

ETT nytt pocketsläpp som jag inte redan visste om läste jag mig till, heja! 1222 över havet av Anne Holt kommer i november på Pocketförlaget.

Så, ska jag sluta att surfa runt och kolla upp allting så jag kan njuta av bokkatalogerna när de kommer istället? Eller ska jag se dom som referenslitteratur när mamma ringer och frågar när nästa Kerstin Ekman-bok kommer ut (Jo, ser jag här, Mordets praktik kommer ut på Albert Bonniers förlag den 4 september).

Lyxproblem så det skvätter om det, jag vet. Men det är ju det här med överraskningsmoment som försvinner när man har sett fram emot det så. Himla ledsamt. Suck.

Men, vilka var då de cirka tjugo inbundna titlar som gjorde att jag faktiskt vek ett hundöra i katalogen? Jo,

* Släktet av Guillermo del Toro & Chuck Hogan kommer ut på Bra Böckers förlag den 5 augusti
* I en familj finns inga fiender av debutanten Veronika Myrén kommer ut på Ordfront den 10 augusti
* Någon sorts frid av de debuterande deckarsystrarna Camilla Grebe & Åsa Träff kommer ut på Wahlström & Widstrand den 13 augusti.
* De oförglömliga av debutanten Gabriella Ahlström kommer ut på Norstedts förlag den 24 augusti
* De ska ändå dö; tio år i svensk underrättelsetjänst av Gunnar Ekberg kommer ut på Thomas Fischer förlag den 28 augusti
* Att umgås med spöken av debutanten Göran Dahlberg kommer ut på Ruin förlag den 1 september
* Frostnätter av Arnaldur Indridason kommer ut på Norstedts förlag den 7 september
* Hungerns visa av J M G Le Clézio kommer ut på Elizabeth Grate förlag den 15 september
* Bunker av Andrea Maria Schenkel kommer ut på Ersatz förlag den 16 september
* 112 sånger av Lars Winnerbäck kommer ut på Frank förlag den 21 september
* Jag är bröderna Walker av Jan Kjærstad kommer ut på Atlantis förlag den 30 oktober
* Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg kommer ut på Wahlström & Widstrand den 5 november
* Jag ska fånga en ängel av Håkan Östlundh kommer ut på Forum förlag den 13 januari 2010
* Här av Wisława Szymborska kommer ut i höst på ett förlag jag inte kommer ihåg nu.

Ja, det var allt. Spännande pocketutgivning kan ni spana in här!

2 kommentarer:

  1. Enligt bokförlaget Fischer & co:s hemsida kommer Gunnar Ekbergs bok ut den 28 augusti och inte i september.

    SvaraRadera
  2. Anonym: du har rätt, jag skrev fel. 28 augusti ska det vara. Har ändrat nu.

    SvaraRadera