Krim-alfabetet: I

Solen och sommaren är här igen, det är underbart att leva och bloggandet kanske blir lite lidande av att jag vill sitta ute i solen på uteserveringar efter jobbet. Men sånt är livet, jag hoppas ni ger er ut i solen också istället för att läsa alla inlägg i er rss-läsare. Men krim-alfabetet får ni ju gärna kasta ett getöga på. Vi har kommit fram till bokstaven I.

Iskällaren av Minette Walters
Visst var de där åren på mitten av 90-talet häftiga när det kom en ny deckarförfattarinna som skrev så läskigt att mamma och pappa drog efter andan? Iskällaren, Skulptrisen och Blomsterkronan gav också mig kalla kårar. Nuförtiden skriver Walters lite mer om människans inre, både Ett förvridet sinne och Kameleontens skugga (recension) handlar mer om olyckliga människors öden än om läskiga mord. Men det är fortfarande lika bra.

Indriðason, Arnaldur
Här har jag valt att skriva om en författare som jag inte läst ännu. Och det beror på att jag faktiskt inte läst någon författare på bokstaven I förut. Men jag har sett i andra krim-alfabet att ni skrivit om honom så jag förstår att det är bra. Om jag inte minns fel så har han väl också vunnit Glasnyckeln två gånger för sina kriminalromaner Glasbruket och Kvinna i grönt. I höst kommer han ut med en ny deckare som heter Frostnätter, kul för er Indridason-fans. Själv ska jag som vanligt börja från början, vilken är den första boken om polisen Erlendur?

Idealisten av Thomas Bodström
Jag vet att Bodström fick ett svalt mottagande när han debuterade med sin kriminalroman Rymmaren, men jag blir nyfiken på författarskap där författaren har en lång bakgrund inom ämnen som ofta förekommer i kriminalromaner. Det behöver absolut inte betyda att det är en bra författare, men det får läsandet utvisa.


Länkar:
Minette Walters
Arnaldur Indriðason
Thomas Bodström

”Regler” för krim-alfabetet och tidigare bokstäver hittar du här!

Bokstaven av typsnittet Max Ernsts Öga används med tillstånd från grafikern Fredrik Andersson, typografism.se

6 kommentarer:

  1. Nu är jag klar! Och jag tror att Glasbruket är den första med Erlendur.

    SvaraRadera
  2. Just ja, Iskällaren, den gillade jag, precis som Skulptrisen och Blomsterkronan. Sedan har jag tappat Walters litegrann. Arnaldur finns med på min lista också, jag har läst de fyra första böckerna i serien. Och visst är Glasbruket först.

    SvaraRadera
  3. Snowflake & Bokmoster: Tack för info!

    SvaraRadera
  4. Just det Iskällaren, hade glömt bort den faktiskt. Det var Daniel Craig som spelade polisen i filmatiseringen. Oj oj! Han är så fin där, trots att polisen i boken är lång och mörk.

    Här kommer min lista: http://klotho.wordpress.com/2009/06/24/krimalfabet-i/

    SvaraRadera
  5. Indridason är en av mina favoritförfattare! Jag gillar att läsa om Island eftersom jag bott där i 1½ år.
    Jag är också klar med bokstaven I!

    SvaraRadera
  6. Min lista överlappar din kraftigt den här gången, men jag måste också lyfta fram Iskällaren och Indridason. Glasbruket är visserligen först på svenska, men det finns minst en tidigare bok om Erlandur och gänget som aldrig blivit översatt.
    Mitt bidrag till bokstaven I

    SvaraRadera