Krim-alfabetet: H


Igår skrev jag att jag helst läser kriminalromaner på sommaren, så Krim-alfabetet borde vara extra roligt nu. Men det är ju knappt sommar, suck. Jag hoppas de varma graderna och solen återkommer, åtminstone till den 20 juli då jag får semester igen. Bokstaven H är det dags för nu.

Himlen är en plats på jorden av Åke Edwardson
Deckarserien om Erik Winter är en av mina favoriter. Edwardsons språk är härligt, hans karaktärer är tunga och fulla av komplexitet. Brotten är rätt konventionella, men har många vinklar och vrår och det är en hel del omänskliga människor som porträtteras. Himlen är en plats på jorden vann Svenska deckarakademins pris för bästa kriminalroman 2001. Den här serien har jag dessvärre inte läst helt och hållet kronologiskt. Fråga mig inte varför. Jag försöker fylla i luckorna nu och nästa bok att läsa är Sol och skugga. Edwardson har nyligen bytt förlag till Leopard, det ska bli spännande att se om det kommer någon ny deckareserie nu efter Winter, eller om det kommer något helt annat.

Holt, Anne
Här har vi en bland mina norska favoriter. Holt skriver två olika serier, både den om Hanne Wilhelmsen och nu den nyare om Inger Johanne Vik. Jag har läst alla böcker i båda serierna och längtar hela tiden efter nytt nytt. Nu väntar jag på att slutna-rummet-mysteriet 1222 över havet, där Wilhelmsen gör comeback, ska komma på pocket.

Höstoffer av Mons Kallentoft
Har ni läst den här serien om Malin Forss? Jag har inte läst en enda, så innan jag sätter tänderna i Höstoffer (som förresten måste komma på pocket först) ska jag läsa både Midvinterblod och Sommardöden. Jag har hört varierande kommentarer om Kallentoft och jag har läst annat av honom, både bra (Food Noir) och dåligt (Fräsch, frisk och spontan), så jag vet inte. Men jag kommer att skaffa mig en uppfattning under sommaren, var så säker.

Länkar:
Åke Edwardson
Anne Holt
Mons Kallentoft

”Regler” för krim-alfabetet och tidigare bokstäver hittar du här!

Bokstaven av typsnittet Max Ernsts Öga används med tillstånd från grafikern Fredrik Andersson, typografism.se

6 kommentarer:

  1. Jag har valt Höstoffer som en bok jag inte vill läsa. :) Blev inte lockad till vidare läsning efter Midvinterblod.

    Min H-lista: http://klotho.wordpress.com/2009/06/17/krimalfabet-h/

    SvaraRadera
  2. Håller mig ju borta från Kallentofs (som jag tror att vi har diskuterat tidigare?), men vill gärna läsa både Edwardson och Holt. Mtt alfabet är klart också!

    SvaraRadera
  3. hehe, Kallentoft heter han ju!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också böckerna om Erik Winter.
    Anne Holt har jag inte läst.
    Höstoffer finns även på min lista :-).

    SvaraRadera
  5. Nu har jag skrivit.
    http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/06/18/krimalfabetet-h/

    SvaraRadera