Krim-alfabetet: K

K som i Krim, nu börjar det hetta till. Fast inte ute, helt plötsligt blev det höstväder igen. För mig som jobbar gör det ju inget, men jag tycker synd om dom som semestrar. Faktiskt. Den här bokstaven bjöd på både danskt, svenskt och norskt.

Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst
Jag har läst både Kronprinsessan och Kungamordet och längtar nu redan efter Drottningoffret på pocket. Holst skriver så bra om kvinnor i maktens korridorer, om nordisk politik och om konflikter mellan människor som verkar svåra att lösa. Även Drottningsoffret ska som sina föregångare filmatiseras för svensk TV.

Kanger, Thomas
Kanger har skrivit en deckarserie om polisen Elina Wik i Västerås. Jag har läst ett par av dom, Söndagsmannen och Sjung som en fågel. Den senast utkomna i serien heter Gränslandet och blev nominerad till Bästa Kriminalroman förra året. Men det är den fristående thrillern Ockupanterna som jag har gillat bäst. Den är verkligen ett boktips, läs den!

Kackerlackorna av Jo Nesbø
Efter att ha läst Fladdermusmannen, den första deckaren i serien om Harry Hole, så vill såklart även jag fortsätta läsa Nesbø.

Hanne-Vibeke Holst
Thomas Kanger
Jo Nesbø

”Regler” för krim-alfabetet och tidigare bokstäver hittar du här!

Bokstaven av typsnittet Max Ernsts Öga används med tillstånd från grafikern Fredrik Andersson, typografism.se

5 kommentarer:

  1. Nu finns bokstaven K hos mig!

    SvaraRadera
  2. Kul att du läser Nesbø, en av mina favoriter. På min lista finns den här gången lite tyskt, lite skräck, lite kinesiskt...

    SvaraRadera
  3. Nu har jag också avverkat bokstaven K. Ockupanterna var grymt bra, tycker inte alls lika bra om Elina Wik-böckerna (har bara läst två iofs).

    SvaraRadera
  4. Nu är jag ikapp!
    http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/07/09/krimalfabetet-j-k/

    SvaraRadera