Looking forward to this fall

I lilla Sverige har vi Svensk Bokhandel som ett par gånger om året presenterar all kommande allmänlitteratur på svenska. I början av juni fick vi ta del av höstens hela (och lite grann av vinterns) kommande utgivning. Men jag är ju också nyfiken på den kommande litteraturen på engelska och där är det inte lika bekvämt. Ingen katalog som dunsar ner och gör hack i parketten där minsann.
Så då får man göra lite egen research och jag har hittat ett gäng godbitar inför hösten och vintern 2009. Det här är alltså inbundna böcker och självklart kommer jag att återkomma mer detaljerat till dessa titlar när de blir aktuella på pocket!

* augusti
The price of love Peter Robinson Hodder & Stoughton. Yes! En ny deckare i serien om min favorit Alan Banks

The friendly fire Alaa Al-Aswany Harper Collins. En ny roman från författaren av Yacoubians hus.

Too much happiness Alice Munro. En ny samling noveller från vinnaren av The Man Booker International Prize 2009.

* september
The year of the flood Margaret Atwood Bloomsbury. Den här nya romanen från Atwood handlar om en grupp människor som kallar sig God's garderners och de nämns också i Oryx & Crake.

The Scarpetta factor Patricia Cornwell Little Brown. Jag kommer inte att sluta läsa om Scarpetta så länge hon finns vid liv. Även om Cornwells böcker inte är lika fascinerande nu som för tio år sedan är det svårt att överge en karaktär man följt så länge. Den kommer på pocket 3 juni 2010, så knappt ett år att vänta bara.

Juliet, naked Nick Hornby Penguin. Författaren till High Fidelity kommer med en ny relationsroman. Läs mer på The Book Case.

* oktober
The brightest star in the sky Marian Keyes Penguin. Härligt! Man kan alltid lita på Keyes.

* november
Ford County John Grisham Doubleday. Grisham fortsätter att leverera juridiska thrillers.

Invisible Paul Auster Faber and Faber. Jag har ännu inte upptäckt Austers storhet. Men jag läste Dårskaper i Brooklyn som jag gillade skarpt.

Ransom David Malouf Chatto & Windus. Malouf vann IMPAC-priset 1996 för Remembering Babylon.

Har ni några höstnyheter på engelska som ni vill tipsa om? Skriv i kommentarerna. Eller vet ni kanske om det finns någon bra blogg eller webbsida där man kan hitta kommande utgivningar samlade?

Länkar
bokus
amazon.com
tesco.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar