Tematrio USA


Veckans tematrio från Lyran knyter an till USA's nationaldag som gick av stapeln i lördags. Berätta om tre romaner/texter skrivna av författare från USA!

1. Först och främst måste jag ju nämna The sorrows of an American av Siri Hustvedt. Det var mitt första möte med Hustvedt och jag vill ha mer. Boken var också vår bokcirkelbok i maj plus att jag gick på Kulturhuset internationella författarscen när Hustvedt var där. Så jag har analyserat den här boken ordentligt! Om jag får önska hinner jag också med att läsa What I loved i sommar!

2. Den goda jorden av Pearl S. Buck som var bland de första romaner jag läst som utspelar sig i Kina. Jag har också läst Mandala som är väldigt vacker.

3. John Grishams juridiska thrillers har jag alltid gillat. Den senaste jag läste var Agenten och innan det den verklighetsbaserade Den oskyldige mannen. Den samvetslöse vill jag snart hugga in på också.

2 kommentarer:

  1. Den nopelprisade boken Den goda jorden har jag också läst, men det var inte den första bok jag läste som utspelade sig i Kina. Det var I Drakens tecken av Madeleine Brent (pseudonym för Peter O'Donnell. Båda böckerna (tillsammans med några andra) har jag kvar sedan 1980 och 1983 i vackert rött skinninbundet band. Jag vet med mig att jag inte ens visste att värdesätta de böckerna jag slukade i den bokklubben som dessa böcker gavs ut (Stora Romanklubben). Det är först i dag som jag inser hur många och bra klassiker jag har därifrån.

    SvaraRadera
  2. Jag spanar efter Buck på varje antiklvariat jag besöker.

    SvaraRadera