Nobel-alfabetet: H


Den andra bokstaven i Lyrans Nobel-alfabet blev bokstaven H! Här kommer en författare som fått nobelpriset och en som jag önskar skulle få det, allt enligt instruktionerna.

Harry Martinson fick nobelpriset 1974 tillsammans med Eyvind Johnson. Motiveringen löd: ”för ett författarskap som fångar daggdroppen och speglar kosmos”. I skolan läste jag Aniara (1956) och tyckte faktiskt väldigt mycket om den, hur abstrakt den än kunde låta när man var 18. För ett par månader sedan köpte jag Vägen till Klockrike (1948) på ett antikvariat. Den är en pärla har jag fått höra, men jag har inte läst den ännu. Någon som har en åsikt om den?

Siri Hustvedt. I våras läste jag The sorrows of an American (2008) i bokcirkeln jag är med i och vi gick också och såg Hustvedt på Kulturhuset tillsammans. Jag blev så charmad av henne, både som person och författare. Vill verkligen läsa mer. På svenska heter romanen Sorgesång och den kommer på pocket i januari 2010. What I loved (2003) finns också på svensk pocket; Vad jag älskade. I mars 2010 kommer nästa roman: The shaking woman or the history of my nerves.

Motiveringen lyder: ”för glasklara och fascinerande möten människor emellan och för att varsamt medvetandegöra det faktum att människor dör”.

3 kommentarer:

  1. Jag har ännu inte läst Hustvedt, men Vad jag älskade väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Hustvedt på Kulturhuset var en höjdare! Hon var så öppen och intressant och hade humor också.

    SvaraRadera
  3. Snowflake: Det var hennes besök på Kulturhuset som inspirerade mig till moteiveringen. Tyckte hon lät så klok när hon sa att amerikanerna fortfarande inte har förstått att människor faktiskt dör.

    SvaraRadera