Bokfrågornas ABC: Första bokstaven

Lilla O gjorde mig stolt och glad när hon tog över Krim-alfabetets onsdagar med sina intressanta och bokrelaterade frågor på alfabetets bokstäver. Hon börjar idag med bokstaven A och vi har nöjet att få bokfrågor att svara på fram till någon gång i början av juni nästa år.

Nu börjar det!


Bokstaven A:
1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Det här får mig direkt att tänka på Illusionisten av John Fowles. Ett mästerverk. En ung engelsk lärare kommer till en grekisk ö för att undervisa och lär där känna en märklig man som lever i en lyxig villa tillsammans med andra märkliga människor och vackra kvinnor.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Hmm, här får jag väl nämna den franske nobelpristagaren J-M G Le Clézios Rapport om Adam även om det är långt ifrån min favorit. En rätt snurrig historia om en ung man som lever ensam i ett hus i en turistort. Huset har han brutit sig in i och man märker rätt snabbt att Adam inte mår så bra. (Recension)

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
Jag läste och fick läst för mig massvis med böcker när jag liten. Så många att jag inte kan komma ihåg vilka som var de allra första. Jag kan tänka mig att Totte-böckerna lästes för mig, men det kan jag inte ta gift på. Jag har än så länge inte haft den ynnesten att läsa så många barnböcker för andras barn, men jag kommer ihåg en Barbafamiljen-bok som var väldigt poppis som nattsaga för en viss liten Maja.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Här har jag en del att välja på, men jag väljer Doris Lessings serie Våldets barn som handlar om unga Martha. Hon växer upp på velden med sina brittiska konservativa föräldrar. Hon är en mästare på att frigöra sig från både dom, sin äkta man, sitt barn och den kommunistiska hemliga rörelse hon ansluter sig till. Jag har läst tre delar av fem och har äntligen lyckats köpa alla fem delarna. Det här är ett tvättäkta boktips, börja med första delen; Martha.

Jag lyckades få ett extra tema insmuget i mina svar, ungdomen. Det här var kul Lilla O!

3 kommentarer:

  1. Stolt och glad, det var trevliga ord! Jga blev glad av att läsa dina svar. Det är minst lika roligt som att skriva själv!

    Doris Lessing ska jag definitivt läsa! Flera har tipsat om Illusionisten som står i min hylla. Dags att ta ner den kanske.

    SvaraRadera
  2. Minns du inte dina första böcker? Inte jag heller, som sagt, dom var så många. Det här måste vi gå till botten med! Jag har en plan...
    /mamsen

    SvaraRadera
  3. Mamsen: jag inbillade mig att du skulle komma ihåg det här bättre än jag. Vi får som sagt forska i det här :-)

    Lilla O: Ta det ner den, bums!

    SvaraRadera