Månadens Orange Prize-vinnare: 1997 Anne Michaels - Fugitive Pieces

Anne Michaels vann The Orange Prize for Fiction 1997 med Fugitive pieces. Jag har redan börjat läsa den och jag hoppas väldigt mycket på den. Kan kort berätta att språket är väldigt poetiskt och vackert. Jag önskar nästan att jag försökt hitta den på svenska för jag har lite svårt att förstå alla detaljer ibland. Fugitive pieces filmades även 2007 med en kanadensisk regissör.

 Anne Michaels Fugitive pieces

Anne Michaels är född den 15 april 1958, hon är en kanadensisk poet och romanförfattare. Hon undervisar på University of Toronto. Hennes första bok var en poesisamling vid namn The weight of oranges och den vann Commonwealth Prize. Hennes mest kända bok, som också var hennes försat roman, är Fugitive pieces som inte bara vann Orange-priset utan också Books in Canada first novel award och Trillium book award.

Bibliografi:

Romaner:
Fugitive Pieces, 1996 (Minnen av flykt, 1997)
The Winter Vault, 2008

Poesi:
The Weight of Oranges, 1986
Miners Pond, 1991
Skin Divers, 1999
Poems, 2000

Uppgifterna är hämtade från http://en.wikipedia.org.

Om du redan har läst Månadens Orange Prize-vinnare kan du välja att läsa någon titel från 1997 års kortlista istället.

Margaret Atwood Alias Grace
Deirdre Madden One by One in the Darkness
Jane Mendelsohn I Was Amelia Earhart
E Annie Proulx Accordion Crimes
Manda Scott Hen's Teeth

Köp Fugitive pieces här!
På svenska heter den Minnen av flykt om du vill leta efter den på exempelvis biblioteket.

Här kan du läsa mer om min Orange Prize Challenge. Om du recenserar Fugitive Pieces så lämna gärna en kommentar med länk till det här inlägget så kan jag länka till din recension sedan.

3 kommentarer:

  1. Hämtade den på biblioteket idag, på svenska, förhoppningsvis lyckas jag läsa ut den i februari med...

    SvaraRadera
  2. Åh, ska bli intressant att se vad du tyckte om den sen. Jag önskar nästan att jag läste den på svenska då språket är så poetiskt, dessutom skulle jag gärna vilja hitta filmen.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte om den men hade nog inte fattat ett dugg om jag läst på engelska. Så känns det iaf just nu... Har skrivit om den på www.morellens.blogg.se

    SvaraRadera