Hetero i Hägersten = Paperback Lover

Den här bloggen är rätt anonym när det kommer till vad man får veta om mig, om Paperback Lover (om man inte är kompis med mig på FB vill säga, då vet man ju redan mycket om mig och får även veta att jag skriver den här bloggen). Jag har under bloggtiden bara outat mitt yttre i form av en ny frisyr (som nu är lite inaktuell) och även, för bara ett par månader sedan, min nuna tillsammans med Anna Gavalda. Att jag bor i Stockholmstrakten kan man nog luska ut genom ip-adresser och annat, men här kommer en mer precis geografisk plats. Jag bor i Hägersten, närmare bestämt i Midsommarkransen. Och här kommer en till nyhet(?); jag är hetero. Så vad kunde passa bättre än Sofia Olssons fantastiska seriealbum Hetero i Hägersten? Det här seriealbumet var en så på pricken bra beskrivning av Hägersten och samboförhållanden. Så passande att jag snabbt införskaffade ett till exemplar som jag och ett par vänner gav till ett nyinflyttat heteropar i Hägersten :-)

Hetero i Hägersten av Sofia Olsson

Stripparna passar säkert också dig som bor i Bandhagen, Gubbängen eller någon annan del av Stockholm och du skrattar säkert också även om du lever i ett homosexuellt samboförhållande eller "bara" är ihop med någon. Men det märks att Sofia har gjort fältstudier på plats, strippen nedan hade jag och min pojkvän mycket väl kunnat vara förlaga till.


Andra roliga saker med Kransen-bor: Jag tror inte jag är den enda som reagerat på att Kransen-borna är ena riktiga nattsuddare och gillar att åka tunnelbana. Den som är rädd för att åka hem ensam på natten kan flytta till Midsommarkransen. En lördagnatt vid tresnåret är det horder med folk som kliver av tunnelbanan, nästan som vid Gullmarsplan vid rusningstid.

Tack Ordfront/Galago för recensionsexemplar!

6 kommentarer:

  1. Jag har aldrig ens varit i Hägersten, så jag kunde kanske läsa boken som en reseskildring, eller vad tror du?

    SvaraRadera
  2. Vixxtoria: det tror jag! Men kanske behöver man lite bakgrundskunskap om en stadsdel för att uppskatta skämten. Jag gillar att hon driver med dessa rätt anonyma södra förorter till Stockholm. Jag brukar roa mig på tunnelbanan hem från jobbet genom att gissa vilka som är Kransen-bor bara genom att titta på hur de ser ut. Väldigt ofta har jag rätt, dvs att de kliver av samtidigt som jag.

    SvaraRadera
  3. Paperback: Jag förstår precis principen. Så är det ju i alla städer man bor eller har bott i – det finns förutfattade meningar om de som hör till en viss stadsdel, och man kan behöva bo ganska länge nånstans innan man förstår alla nyanser. (För övrigt gäller samma sak på landsorten också. Jag är uppvuxen i ett ganska litet samhälle, och man hade förstås stenhård koll på hur bonniga de var som kom från de ännu mindre hålorna. De som körde epa-traktorer till skolan, osv.)

    Så jag tänkte att den här boken kan fungera som fortbildning. Jag begär inte att jag ska förstå skämten ;-)

    SvaraRadera
  4. Dock finns det stadsdelar, orter och andra områdesindelningar i Sverige som det är så mycket enklare att driva med. (Tänk Solsidan). Jag hade inte en enda förutfattad mening om Hägersten innan jag flyttade hit. Jag ville bo i Midsommarkransen för att det var ett så vackert namn på ett ställe :-)

    Det är definitivt fortbildning. Och samboskämten/problemen är ju rätt universella :-)

    SvaraRadera