Stopp stärn'å!*

Köpstopp schmöpstopp skrev jag en gång här på bloggen och förkastade idén om att inte köpa så mycket böcker. Jag rättfärdigade mig själv genom att försvara mina bokinköp som en del av min hobby; nämligen den att samla på böcker. Men nu har jag kommit till den punkt där jag tänker att jag börjar längta även efter andra saker, och även om ni inte tycker att de summor jag lägger ner på böcker varje år är speciellt stora, eller ens kommer upp i hälften av vad ni själva lägger på böcker, så känner jag att det nu är dags att hålla igen.

Så under en tremånadersperiod med start 1 juni blir det köpstopp på böcker. Men det slutar inte där. Jag kommer nämligen att ha köpstopp på mina topp-3 guilty pleasures som är
1. Chips
2. Böcker
3. Sneakers

”Guilty pleasure” tänker ni, det är väl sånt man skäms över att man gillar, man kan ju inte skämmas över att man gillar böcker, det är ju okej att vara intellektuell igen. Och sneakers är det ju inget fel på som sak, nåt måste man ju ha på fötterna. Skulle vara chips då, men det gillar ju alla.

Njae, fast nu tänker jag återigen på att jag nästan skäms över att jag lägger alldeles för mycket pengar på de här sakerna. Och inte så mycket pengar att jag inte har råd med hyra, mat och tandkräm (tandkräm är ett måste när man äter mycket chips, annars flyttar Karius och Baktus in) utan så mycket pengar att jag aldrig köper andra saker som jag faktiskt vill ha. Typ en laptop, en cykel, såna saker.

Om mina ”guilty pleasures” är dessa har jag inte mycket att skämmas för kanske, men sanningen är ju att dessa saker egentligen skulle hamna på plats 3 – 5 för det finns andra saker som toppar listan. Men dom har hittills varit gratis så dom behöver jag inte ha nåt köpstopp på, hihi!

Så, nu är det sagt och nu finns det ingen återvändo. Gåvor på de listade sakerna ovan mottages tacksamt under denna period. Men tanken är att jag ska klara mig utan nya böcker, nya sneakers och inte proppa så himla mycket chips i sommar.

Inspirationen till detta fick jag av Snowflake. Det är henne ni får hylla eller skylla. Och jag kommer INTE att skriva om hur det går förrän det är över. För det är så j***a tråkigt att skriva om köpstopp :-)

* "Stopp, stanna av" på ångermanländska

9 kommentarer:

  1. Mitt köpstopp är snaaart slut (bara två veckor) kvar och för att fira har jag tänkt köpa mig just en cykel. :) Fast en begagnad tror jag, litar inte på att jag skulle få ha en alldeles ny cykel ifred från cykeltjuvarna.

    SvaraRadera
  2. Nej, nu måste jag protestera.

    Det är inte så att alla gillar chips. Jag har aldrig någonsin tyckt om chips. Så det så.... :D

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Men oj, chips (med öl så klart) är ju ett måste i sommar när det nu är fotbolls-vm och allt... :)

    SvaraRadera
  4. Kristallina: nej, det är såklart inte alla som gillar chips. Men det är ändå så pass många som gör det att jag inte behöver skämmas för att gilla det :-)

    Frida: om jag blir bortbjuden på fotbollstittande så får jag självklart mumsa chips om det finns. Det är inte själva ätandet jag har stoppat, även om det automatiskt kommer bli färre ätna påsar om jag inte köper själv.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar ha köpstopp då och då. Men då smyghandlar jag: "en liten bok kan väl ändå inte räknas", typ. Och så tänker jag så mest hela dagarna. (Lite som att banta. Man tänker bara på mat) Efter köpstoppsperioden står en hel räcka böcker på hyllan. "Nej men OJ! Hur gick det till?"

    SvaraRadera
  6. Haha, lycka till!

    Mitt köpstopp går snart ut, och den första bok jag köper sen blir nog Laura Bushs självbiografi, ett behov utlöst just av Presidentens hustru/American wife, som du ska läsa. Bara så du vet prognosen, alltså. :-)

    SvaraRadera
  7. Fööresten, såg till om det blir kris så kan jag skicka en påse chips. :-)

    SvaraRadera
  8. Ann-Sofie: jag tror att jag kommer att vara duktig på att inte smyghandla. Jag har haft liknande stopp förut och det gick bara bra.

    Snowflake: Tack! Åh, då ska jag tipsa tjejerna i bokcirkeln om den. Och jag lovar att höra av mig om det blir chipskris.

    SvaraRadera
  9. Första sak jag gör när jag läser detta: går och tar fram chips och dip. Blev sjukt sugen.

    SvaraRadera