Månadens Orange Prize-vinnare: 2001 Kate Grenville - The idea of perfection

Kate Grenville vann The Orange Prize for Fiction 2001 för romanen The idea of perfection.


Kate Grenville The idea of perfection

Kate Grenville föddes 14 oktober 1950, är en australisk romanförfattare och lärare i kreativt skrivande. Hon har examen från University of Sydney och University of Colorado.

Efter studier i Australien arbetade hon inom filmindustrin. Hon har bott i London och Paris, där skrev hon samtidigt som hon arbetade med filmklippning och sekreterarjobb. Grenville bor i Sydney med sin man och två barn. Två av hennes romaner har filmatiserats: Dreamhouse, som Traps (1994) och Lilian's Story (1995) med skådespelaren Toni Collette, som den unga Lilian, och Ruth Cracknell, som den äldre Lilian. För Lilian’s story vann hon The Australian/Vogel Literary Award 1984. The secret river hamnade på Bookerprisets kortlista 2006. De tre titlarna som finns på svenska är utgivna på Legenda förlag (NoK). Man kan ju hoppas på att även hennes senare romaner översätts till svenska också.

Bibliografi:

Noveller:
Bearded Ladies:Stories,1984

Romaner:
Bearded Ladie,1984
Lilian's Story,1985 (Lilians liv, 1987)
Dreamhouse,1986 (Drömhuset, 1988)
Joan Makes History: A Novel, 1988 (Joan skriver historia, 1990)
Dark Places,1994
The Idea of Perfection, 2002
The Secret River, 2005
The Lieutenant, 2008

Facklitteratur:
The Writing Book: A Manual for Fiction Writers, 1990
Making Stories: How Ten Australian Novels Were Written, 1993
Writing from Start to Finish: a Six-Step Guide, 2001
Searching for the Secret River, 2006

Uppgifterna är hämtade från http://en.wikipedia.org/.

Om du redan har läst Månadens Orange Prize-vinnare kan du välja att läsa någon titel från 2001 års kortlista istället.

Margaret Atwood - The Blind Assassin
Jill Dawson - Fred & Edie
Rosina Lippi - Homestead
Jane Smiley - Horse Heaven
Ali Smith - Hotel World

Köp The idea of perfection här!


Här kan du läsa mer om min Orange Prize Challenge. Om du recenserar The idea of perfection så lämna gärna en kommentar med länk till det här inlägget så kan jag länka till din recension sedan.

4 kommentarer:

  1. Och den ser lika lockande ut som alla de andra... jag tror jag måste göra den här utmaningen sen i efterskott.

    SvaraRadera
  2. Ja Snowflake, varför inte?
    Ska försöka få iväg en recension på boken innan i helgen också.

    SvaraRadera
  3. Nepp, jag kommer inte igenom den här... inte för att den verkar dålig men den är så långsam och jag har inget tålamod alls med det. tror att jag skall försöka läsa den senare

    SvaraRadera
  4. Maria: vad synd, men jag förstår vad du menar. Det var inte så mycket action (till en början). Jag tyckte väldigt mycket om den här romanen, och borde också skriva om den. Ska försöka få till en recension snart. Den kanske passar vid ett annat tillfälle? Du får läsa nåt som det är lite mer fart och fläkt i nu då :-)

    SvaraRadera