Pockettips 21 december

I väntan på döden av Harlan Coben

Pocketförlaget fortsätter till min stora glädje att ge ut Harlan Cobens böcker om sportagenten Myron Bolitar. Jag har läst de flesta i serien på engelska och kan bara gratulera er som har Coben oläst. Pocketförlaget har gett ut de tre första i serien på svenska och jag trodde naturligt nog att turen hade kommit till den fjärde delen i serien, men så verkar det inte alls vara.

När jag börjar läsa om den senaste på tur, I väntan på döden, så märker jag att det här är en bok jag inte läst. Och det visar sig vara en av Cobens allra tidigaste deckare, Play Dead, utgiven 1990. Och det är lite modigt av Pocketförlaget att ge ut den och inte nämna någonstans att det är Cobens första alster. Så hur tänkte Pocketförlaget här? En anledning kan ju vara att den gavs ut på nytt på engelska i september i år. Jag vet inte om Coben själv är så förtjust över det, för han har själv skrivit en liten varning att man inte ska välja den här som första bok att läsa av honom.

Så, har ni redan läst Coben, älskar allt han skriver och vill för nyfikenhetens skull läsa hans allra första deckare, läs I väntan på döden som kommer ut i dag på pocket.
Har du aldrig läst Coben tidigare, börja med någon annan, vilken som helst.

Och slutligen kan jag berätta att Coben också har börjat skriva på en ungdomsdeckarserie, som handlar om Myron Bolitars brorsson, Mickey Bolitar.

Om ni tycker att detta är förvirrande så kommer här en uppställning av alla Cobens böcker, på både svenska och engelska.

Fristående deckare
Play dead, 1990 (Döda skvallrar inte, 1991, I väntan på döden, 2011)
Miracle Cure, 1991
Tell no one, 2001 (Berätta inte för någon, 2003)
Gone for good, 2002 (Borta för alltid, 2003)
No second chance, 2003 (Ingen andra chans, 2003)
Just one look, 2004 (Ett enda ögonblick, 2005)
The innocent, 2005 (Den oskyldige, 2005)
The woods, 2007 (Den enda lögnen, 2007)
Hold tight, 2008 (Släpp inte taget, 2009)

Myron Bolitar-serien
Deal Breaker, 1995 (Spelaren, 2010)
Drop Shot, 1996 (Mästaren, 2011)
Fade Away, 1996 (Rivalen, 2011)
Back Spin, 1997
One False Move, 1998
The Final Detail, 1999
Darkest Fear, 2000
Long Lost, 2009 (Försvunnen, 2009)
Live Wire, 2011

Mickey Bolitar-serien
Shelter, 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar