The IMPAC Challenge

(eller IMPAC-utmaningen om man tycker att det är fånigt med engelska)

Jag nämnde detta lite löst här, och nu har jag bestämt mig. 2012 blir året då jag kommer att fokusera på att läsa de romaner som vunnit The International IMPAC Dublin Literary Award. Jag har redan påbörjat utmaningen med den allra första vinnaren av priset; Remembering Babylon av David Malouf, som vann priset 1996, och jag kommer att fortsätta i kronologisk ordning. Vissa års vinnare har jag redan läst och då väljer jag en titel ur årets shortlist istället. Den här utmaningen kommer mest att vara för mig själv, men för att ni ska kunna vara med och läsa och kanske länka recensioner, så kommer jag att göra ett kort presentationsinlägg för varje vinnare. I de fall där vinnartitlarna finns på svenska har jag skrivit ut dessa. Under 2012 kommer också en ny IMPAC-vinnare att utses så den författaren får läggas till listan. Sen får jag se om jag orkar fortsätta på utmaningen över 2013 också, vinnarna kommer att vara 18 till antalet när jag är "klar" så det blir läsning ända fram till juni 2013.

Här kommer alla titlar i kronologisk ordning, och samtidigt en liten omslags-bomb!

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011





2 kommentarer:

  1. Imponerande! Vinnaren 2011 står på min önskelista:-) Tahar ben Jalloun läste jag för många herrans år sedan, så det var någon annan av honom.

    SvaraRadera
  2. Ja, fast titlarna som vinner det här priset kan ha några år på nacken. Har länge velat läsa ben Jalloun.

    SvaraRadera