Svenska Deckarakademins nomineringar 2012

I efterdyningarna av 4-årskalaset låg jag helt utmattad i soffan, full av tårta och trött efter att ha hållit igång fiskedammen i flera timmar. Så även om jag då noterade att Svenska Deckarakademin publicerade årets nomineringar till deckarpriserna, så orkade jag inte skriva om det igårkväll.

Men nu!

De nominerade till Bästa svenska kriminalroman 2012 är:
Tove Alsterdal - I tystnaden begravd (Lind & Co)
Camilla Grebe & Åsa Träff - Innan du dog (Wahlström & Widstrand)
Lars Kepler - Sandmannen (Bonniers)
Åsa Larsson - Till offer åt Molok (Bonniers)
Roslund & Hellström - Två soldater (Piratförlaget)

Tove Alsterdal är en nyhet för mig och hon är också ny i dessa sammanhang. Åsa Larsson och Roslund & Hellström har redan vunnit detta pris, Åsa Larsson för Det blod som spillts 2004 och Roslund & Hellström för Tre sekunder 2009. Lars Kepler är nominerad tredje gången gillt, eller?
Deckarsystrarna Camilla Grebe och Åsa Träff nominerade också 2010 för Bittrare än döden.

Jag hoppas på att Åsa Larsson vinner priset igen, det var ändå 8 år sedan sist och hon håller verkligen hög kvalitet fortfarande!

De nominerade till Bästa till svenska översatta kriminalroman 2012 är:
Belinda Bauer - Ni älskar dem inte (Finders keepers, översättning: Ulla Danielsson, Modernista)
Belinda Bauer - Skuggsida (Darkside, översättning: Ulla Danielsson, Modernista)
Arnaldur Indriðason - Den kalla elden (Furðustrandir, översättning: Ylva Hellerud, Norstedts)
Peter Robinson - En förgiftad man (Before the poison, översättning: Jan Malmsjö, Minotaur)
Yrsa Sigurðardottir - Eldnatt (Horfðu á mig översättning: Anna Gunnarsdotter Grönberg, Modernista) 

Här har Belinda Bauer sprängt alla gränser och lyckats med konststycket att få med två av sina kriminalromaner, och då var hon ändå nominerad förra året med debutromanen Mörk jord!
Yrsa Sigurðardottir känner jag till till namnet då jag fick hem hennes Eldnatt från Modernista för ett tag sedan. Dock lät jag min kollega få läsa henne först, så jag kan inte säga något om den. Modernista har ju för övrigt dragit jackpott i år med tre nominerade titlar. Arnaldur Indriðason och Peter Robinson har båda har båda vunnit detta pris tidigare, Peter Robinson för En ovanligt torr sommar 2001 och Arnaldur Indriðason för Änglarösten 2005.

Även om Peter Robinson är min favorit generellt, så hoppas jag på att någon av Belinda Bauers böcker tar hem priset i år.

Mycket uppfriskande också att det var så många kvinnliga författare nominerade, så många att de blev fler än männen.

Vid Deckarakademins höstmöte i Eskilstuna lördagen den 24 november presenteras vinnarna och då får vi förhoppningsvis också veta om någon har tilldelats priset Bästa svenska debut. Jag gissar på att det blir Cilla & Rolf Börjlind som får motta det priset.

6 kommentarer:

  1. Sandmannen har visst inte kommit ut än enligt kommentar hos mig....lite konstigt.

    Men nu väntar vi på Augustprisnomineringarna. Jag har väldigt lite koll där i år måste jag säga....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sandmannen kommer ut den 29 oktober, men titlar kan skickas i korrekturform om de har sent utgivningsdatum. Jag gissar då att sista utgivningsdatum är runt årsskiftet.

      Ja, nu ska jag kolla mina google alerts och spana in nya nomineringar.

      Radera
  2. Svar
    1. Tyvärr hördes inte heja-ropen bort till Deckarakademin. Robinson knep vinsten.

      Radera
  3. Okej, jag är möjligen smått partisk i frågan, men borde inte Gillian Flynn blivit nominerad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det borde hon, men om man utgår från de nominerade bidragen borde Bauer ha vunnit.

      Radera