Augustprisets nomineringar 2012

Från Augustprisets presskonferens (uppdateras under presskonferensens gång):

Barn- & Ungdomsklassen

144 titlar från 35 förlag har kommit in.

Nominerade:
Only väg is upp av Emmy Abrahamson
Jag blundar och önskar mig något av Mia-Lina Croall
Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum
Elin under havet av Sofia Malmberg
Jag är världen av Mårten Melin
ABC å allt om D av Nina Ulmaja

Fackboksklassen

129 titlar från 48 förlag har kommit in.

Nominerade:
Det enda könet av Katrine Kielos
Ur regnskogens skugga av Helene Schmitz, Daniel Rolander, Arne Jönsson & James Dobreff
Det står ett rum här och väntar på dig av Ingrid Carlberg
Den amerikanska högern av Martin Gelin
Jag är Zlatan Ibrahimovic av Zlatan Ibrahimoviz och David Lagercrantz
Sanningens vägar av Monica Lauritzen

Skönlitterära klassen

148 böcker från 36 förlag har kommit in.

Nominerade:
En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson (finns redan på pocket!) 
Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling
Springa med åror av Cilla Naumann
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
Medeland och andra pjäser av Sara Stridsberg

Kommentarer om nomineringarna kommer inom kort. Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar