Christopher Isherwood

Vackra bokomslag som får mig att lära mig något nytt gör mig lycklig.
I det här fallet är det Vintage Classics omslag till gamla klassiker av Christopher Isherwood.

Vem var Christopher Isherwood?

Jag googlar och wikipediar.

Christopher William Bradshaw Isherwood, född 26 augusti 1904 i Disley, död 4 januari 1986 i Santa Monica, var en brittisk författare.

Han debuterade 1928 med romanen All the Conspirators. 1929 till 1933 var han bosatt i Berlin tillsammans med W.H. Auden, strax innan Adolf Hitler kom till makten. Detta inspirerade honom till romanerna Mr Norris Changes Trains, 1935 (Mr Norris byter tåg, 1947) och Goodbye to Berlin, 1939 (Farväl till Berlin, 1954). Den senare filmades senare som musikalen Cabaret. 1939 emigrerade han till USA, han blev amerikansk medborgare 1946 och konverterade till religionen vedanta.




2009 filmatiserades även hans bok A single man, 1964 (En enda man, 2005) i regi av Tom Ford och med Colin Firth i huvudrollen.


Andra verk som finns översatta till svenska är:
Prater Violet, 1945 (Violen från Pratern, 1946)
The World in the Evening, 1954 (Världen om aftonen, 1955)
Down There on a Visit, 1962 (Där nere på besök, 1963)





Vintage Classics kommer att fortsätta ge ut fina Isherwoods-klassiker långt in på våren 2013. Håll utkik på Bokus.

4 kommentarer:

  1. Wow....vilka superfina omslag!

    SvaraRadera
  2. Läckra omslag, verkligen. Det ex av Farväl till Berlin som jag köpte på rea för ett tag sen var inte alls lika snyggt. Det har ett svartvitt foto på författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att dom fångar Ischerwood på en helt fantastiskt sätt. Utan att bli för självklara.

      Radera