Läsmaraton dag 23

Precis nu läste jag ut Magnetisörens femte vinter av P O Enquist. Den var lite som jag förväntade mig, det var inte den första romanen jag läst av Enquist och trots att det skiljer 25 år mellan den och Livläkarens besök så kan jag känna likheter i berättarstilen. Historiska romaner med mycket tankar, livsfilosofier, dåtidens medicinska vetenskaper. Jag tror att jag nog rekommenderar den som redan är nyfiken på att läsa den, jag tror det. Jag är inte säker än. Kanske ska man inte ge rekommendationer minuten efter att man läst ut en bok, jag vet inte?

Men nu till något annat. Nästa bok på tur i mitt maraton är Jennifer Egans Huliganerna kommer på besök. Ett helt nytt författarskap för mig och jag har höga förväntningar för den här romanen har gjort stort intryck på olika litteraturprisjurys (jury i plural, svårt). A Visit from the Goon Squad nominerades till IMPAC-prisets kortlista 2012. Den nominerades också till (dåvarande) Orangepriset 2011. Spiken i kistan är att den vann Pulitzerpriset 2011. Den kom ut på svenska på Norstedts förlag i maj 2012 och gavs ut på pocket av samma förlag i november samma år. Nu är det alltså hög tid för mig att läsa den.



På långfredag börjar min påskhelg och tills dess ska jag ha satt ihop listan på böcker som får följa med på påsklov. Le Clézios Öken blir en av dom vet jag, och även nyutgåvan av Maria Langs Mördaren ljuger inte ensam.

2 kommentarer:

  1. Påsklov, läslov, mmm ... Efter påsk går jag nog in i en lugnare läsperiod, känns det som. Tre böcker kvar för mig nu för att gå i mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått upp ångan nu så frågan är om jag ens VILL sakta ned farten efter påsk, är så himla glad att jag fått upp lästakten och läslusten ordentligt. Det var en himla bra timing på ditt läsmaraton måste jag säga. Enkelt också att bara haka på :-)

      Radera