Ackerfors-enkäten

Martin Ackerfors har på sin intressanta kulturblogg skrivit ihop en enkät med bokfrågor som var väldigt intressanta att svara på!

1. Varför läser du?
Avslappning, stänga av yttre och inre stress (om där finns någon). Kontinuerlig underhållning. Sedan jag flyttade för nästan två år sedan har jag inte haft television i min lägenhet, så istället blir det läsning och radiolyssnande. Det är väl en form av eskapism antar jag.

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?
Egentligen bara det som är förbjudet enligt lag. Sen kan jag väl skämtsamt tillägga att jag tycker det är förbjudet att ge ut dåligt skrivna böcker och böcker med fler än fem korrekturfel :-)

3. Vad är ett måste?
Det var svårt att svara på. För ett år sedan var jag mycket mer strikt och begränsad gällande vad jag läste. I och med bloggläsandet (och -skrivandet) har jag lärt mig att uppskatta så mycket mer. Det är nog mer vad det INTE får vara, jag gillar fortfarande inte rena mys-relationsböcker som typ Viveca Lärn eller böcker med för mycket sex.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?
Om jag måste välja något av det så är det väl status. Det känns mera som en slump att jag läser något som är väldigt populärt. Jag har inte varit först med att läsa någon bok direkt. Jag hittar ofta intressanta titlar i litteraturprisens ”short lists” och det får väl kallas status. Men jag läser Camilla Läckberg också!

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?
Jag antar jag bör svara Astrid Lindgren. Det var ju hon som skrev alla böcker jag läste när jag var liten och som fick mig att fortsätta läsa. Skulle bli förvånad om det finns någon Astrid Lindgren-bok jag INTE läst.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Jag har aldrig haft några författardrömmar, därför är det svårt att svara. Jag är i alla fall grymt imponerad av Roslund & Hellström, deras böcker får mig alltid att kippa efter andan. Har svårt att tänka mig att kunna skriva så hemskt och ändå så bra. Vet ni att de kommer med en ny bok i vår? Tre sekunder ska den heta. Jag längtar!

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Nej, jag har svårt för det där med att klaga på slut, karaktärer och händelseförlopp. Antagligen gör det mig till en dålig recensent. Men jag läser ju för att boken ska berätta en historia för mig, sen kan det såklart vara en dålig historia. Ibland tycker jag att deckare slutar lite för abrupt, mördaren dör och sen är det frid och fröjd. Jag vill ofta ha ett Vad hände sen?-kapitel. Men jag läste i en intressant intervju mellan Mons Kallentoft och Åsa Larsson i ALT nr.3 att litteraturens mål ofta är att förgöra det onda med det goda. När det onda har dött, är bekämpat eller på annat sätt har försvunnit är litteraturen inte intressant längre. Det ligger nog någonting i det.

8.Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Mina dagböcker från tonåren :-)

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?
Salman Rushdie.

Andra bloggar som också svarat på frågorna:
Theresans
Ett hem utan böcker
Arinas bibliotek

3 kommentarer:

  1. Se hit: Vi söker deltagare till vår magisteruppsats
    Rubrik: Vuxnas upplevelser av skönlitteratur
    Syfte: att ge en förståelse i vad vuxna män och kvinnor upplever i
    mötet med skönlitteratur.

    Vi söker personer som vill vara med i vår undersökning. Vi vänder oss till dig som skriver och läser bokbloggar, eftersom vi vet att du har ett stort läsintresse och är van att uttrycka dina tankar om böcker. Ditt deltagande innebär att du för läsdagbok under två månaders tid, och läser minst fyra böcker i månaden. Vi avslutar perioden med en mindre informell intervju via e-post, som handlar om din läsdagbok. Deltagandet är helt över nätet, och du väljer själv de böcker du vill läsa.

    Vi som behöver din hjälp är två studenter som läser Biblioteks- och informationsvetenskap på Högskolan i Borås. Dina uppgifter och dina svar kommer att behandlas så att inga obehöriga får tillgång till dem, och i den färdiga uppsatsen kommer du självklart att vara anonym. Vill du ta tillfället i akt och bli mer medveten om din egen läsning? Tveka inte att anmäla ditt intresse!

    För mer information om studien, kontakta oss på mailadress:
    magisteruppsats2009@hotmail.com
    Hälsningar Ingrid Lycksén och Jeanette Sandström
    Högskolan Borås Institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap
    Handledare: Kersti Nilsson

    SvaraRadera
  2. Intressant att du inte gillar böcker om sex...minns du när vi slukade alla böcker om Isfolket?!/Mamsen

    SvaraRadera
  3. Ja, kanske borde jag har svarat Margit Sandemo på fråga nr. 5. Men jag tyckte väl det var mer fascinerande med sex när jag var tonåring - i böckerna alltså :-)

    SvaraRadera