Recension: Innan jag dör

Författare: Jenny Downham
Titel: Innan jag dör
Org. titel: Before I die
Utg. År (Org. år): 2008 (2007)
Förlag: Pocketförlaget

Tessa Scott, 16 år, har leukemi i hela kroppen och nu hjälper inga mediciner längre. Hon får blodtransfusioner med kortare och kortare intervaller och hennes trombocytnivåer är ofta riskabelt låga. Tessa Scott lever på lånad tid. Hon skriver en lista på saker hon vill göra innan hon dör. Hon lyckas genomföra många av dem; ha sex, prova droger, säga ja till allt under en dag, begå ett brott och köra bil utan körkort.

Samtidigt blir hennes bästis Zoey gravid. Hon bestämmer sig för att behålla barnet och Tessa ser fram emot att få leva åtminstone så länge så att hon får träffa sin bästis nyfödda barn. Tessa lär också känna sin granne Adam, och de blir förälskade. Adam hjälper Tessa att beta av listan som blir längre och längre för varje vecka som går. Adam själv är en av sakerna på listan; hon får en pojkvän som hon älskar.

Innan jag dör är en mycket vacker, jobbig, rolig och sorglig bok om hur en ung kvinna kämpar mot en cancer med ett oundvikligt slut. Överraskande bra och härligt att läsa om en riktig tonåring som inte slutar vara trotsig, obstinat och älskvärd omvartannat bara för att hon är sjuk. Jag grät floder de tio sista sidorna, men det var jag beredd på.

6 kommentarer:

  1. grymt just vad jag behövde för att kunna skriva en bokpresentation, du vet jag har inte läst boken ;) tack så mycket kommer inte kopiera utan skriver om allting lite grann :) :) :)

    Tack så jätte mycket älskar dig!!!

    SvaraRadera
  2. Hej anonym.
    Oj, vilken kärleksförklaring.
    Jag kan ju säga som så att du inte är den första som använder min recension för att skriva bokpresentation. Jag vet ju att det här inlägget är väldigt poppis (se längst ned på den här sidan). Men jag tycker ni går miste om nåt, för det är en fantastiskt bra bok. Er lärare borde ge er mer tid så ni får tid att läsa ut boken även efter att presentationen är gjord.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att lärarna ger tillräckligt med tid. Just saying. Mvh lärare.
    I övrigt håller jag med. Boken är fantastisk. Och anonym har missat något.
    "Skriver om allting lite grann" Heh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i fallet ovan var det sannolikt inte tiden som var problemet :-) Att lyssna på boken tillsammans är ju ett fantastiskt sätt att fånga nya läsare.

      Radera