Vad ska ni läsa i påsk?

Jag hade ju tänkt att den här påsken skulle bli en renodlad deckar-långhelg. Liza Marklund, Jo Nesbø, Johan Theorin och Mons Kallentoft skulle få följa med i påskpackningen till stugan. Men, så blir det nog inte. Istället tar jag med mig Orhan Pamuks Snö, som jag påbörjat för att läsa som Månadens Nobelpristagare (se Litteraturas utmaning). Dessutom gick jag just med i en bokcirkel och nästa vecka ska vi ha läst Att tro på Mister Pip av Lloyd Jones. Just nu läser jag Mellan sommarens längtan och vinterns köld av Leif GW Persson, den blir den enda rena kriminalroman som får hänga med. Snö är faktiskt lite mystisk och spännande också, jag gillar den långt mycket mer än Den svarta boken som jag läste för ett par år sedan. Snö är bra! Som en kontrast till allt det här får Bad Behaviour av Sheila O'Flanagan komma med som bubblare. Om det blir för mycket av det andra menar jag :-) Vad tar ni med er i påskpackningen?





Bloggen tar också lite påsklov men för att fira så kör jag gult påsktema!

6 kommentarer:

  1. Takk for tips om Nobelprisutfordringa. Nå har eg også bestemt meg for å bli med. Eg har tenkt på at eg har lese alt for få av desse prisvinnarane, så dette er jo eit flott spark bak til å komme i gang.

    - Eg skal forsøke å ta dykk igjen, så eg tar fram "The grass is singing" av Doris Lessing og "Istanbul" av Orhan Pamuk som påskelesing i år.

    SvaraRadera
  2. Jag skall försöka läsa "Bonjour tristesse" till min bokcirkel under påsken. Den ser liten och nätt ut så det bör jag hinna. Och sen tänkte jag försöka läsa "Män som hatar kvinnor" som jag verkar vara den enda i Sverige som inte har läst... :0)

    Trevlig påsk(läsning)!

    SvaraRadera
  3. Jag ska satsa på lite judisk/arabisk litteratur... ;-)

    SvaraRadera
  4. Även jag klurar på det där som bäst... En riktig tjocking eller flera mer lättlästa böcker så att det känns som om man faktiskt vräkt i sig böcker under lovet? Jag har två tjockingar på lut, men om jag bestämmer mig för "tunnare" böcker då...? Stay tuned ;)

    SvaraRadera
  5. Lyran: judisk/arabisk litteratur, det låter spännande, vad blir det då?

    SvaraRadera
  6. Det får du veta så småningom :-)

    SvaraRadera