Inspirerande läsfrågor

Jag läser de här bokfrågorna hos Lilla O och hon har hittat dem hos Tankestormar.

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?

Oj, nu ska man använda det där långtidsminnet. Dessutom för sådana där abstrakta saker. Mitt minne funkar bara bra för klockslag, siffror och annat konkret data. Det här svaret kommer sannolikt inte handla om de tre viktigaste läsupplevelserna, utan om läsupplevelser jag kommer ihåg.

Ronja Rövardotter. Jo, jag läste den själv och jag har verkligen minnen ifrån den. Tror också jag läste den flera gånger.

Sagan om Isfolket
. Som jag plöjde som alla andra tonårsdöttrar (och tonårsdöttrars mammor) med snitt på 1,5 bok om dygnet.

Maria-böckerna
av Hans-Eric Hellberg, någon fler som har läst dom och kommer ihåg? De hette Morfars Maria, Martins Maria, Jag är Maria jag, Älskade Maria, Maria kär och Maria i morfars-skogen. Det var för övrigt Hans-Eric Hellberg som skrev tonårsböckerna Puss och Love love love som jag också läste.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?

Bamse. Jajamen. Jag prenumererade på Bamse lääänge, sen tog kanske brorsan över och jag gick till OKEJ och Slitz (som faktiskt var en renodlad rockmusiktidning på den gamla goda tiden). Brorsan övertog förresten Slitz också när dom hade börjat med lättklädda brudar på omslaget.

Larson
. Det var nog mer på gymnasiet men jag har fortfarande vissa Larson-strippar klara som kristall i huvudet och kan börja fnissa bara jag tänker på dom.

Rocky. Om man får säga att jag fortfarande håller på att växa upp. Jag tycker Rocky är sjukt bra.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?

Leif GW Perssons kriminalromaner. Främst trilogin Välfärdsstatens fall och nu senast Den som dödar draken. Brotten behöver inte vara bestialiska, handlingen behöver inte vara unik, men berättarstilen gör att allt blir så himla spännande.

Jonas Hassen Khemiris Montecore – genialisk!

4. Musik eller inte när du läser?

Musik funkar om texten inte är på samma språk som jag läser :-)

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?

Ytligt bekanta blir nog inte överraskade för nånting. De vet ju inte vilken smak jag har.

Dom jag känner kanske inte skulle gissa att jag läser Camilla Läckbergs deckare. Jag gillar vissa litegrann. Men det är ingen favorit.
Nån blev förvånad när jag sa att jag läste dramer. Men i jakten på att läsa så många nobelpristagare i litteratur som möjligt så kommer man ju inte ifrån dramatikerna och lyrikerna.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?

Jag har inte läst någon av Alexander McCall Smiths böcker. De känns lite för myspysiga i min smak. Deckare ska gärna vara riktigt ruskiga. Filmer däremot kan gärna vara lagom ruskiga så jag ser fram emot filmatiseringen av Mma Ramotswes äventyr.

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?

Jag är inte så förtjust i grabbklassikerna (ja, jag vet att jag generaliserar) som American Psycho, 1984, Tärningsspelaren och Moment 22. Jag har heller inte läst Sagan om ringen och Harry Potter-böckerna och jag känner inte att jag saknar dom läsupplevelserna heller.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?

En stor kram till Marian Keyes. En öl med författarna Malin Persson Giolito och hennes pappa Leif GW Persson skulle vara kul att ta. Eller i alla fall spännande.
En omgång stryk förtjänar ingen. Men jag ger onda ögat till Elfride Jelinek för henne kan jag bara inte med.

1 kommentar:

  1. Jag har försökt tre eller fyra gånger att läsa sagan om ringen, men inte lyckats. Hade också svårt för både "På drift" och "Räddaren i nöden". De är väl inte riktigt skrivna för mig...

    SvaraRadera