50 bästa pocketböckerna 2009 enligt Times


The Times har släppt en lista på de 50 bästa pocketböckerna under 2009! I den här artikeln kan du läsa mer om det och om pocketbokens historia. Legenden säger att Allen Lane, grundaren av Penguin, efter ett besök hos Agatha Christie och hennes man på 30-talet, blev så bestört över bokutbudet på Exeter Station. Han menade att bokbranchen var

“sitting on a gold mine and not known it. It is quite clear that the time has come to wake up to the fact that people want books, that they want good books, and that they are willing, even anxious, to buy them if they are presented to them in a straightforward, intelligent manner at a cheap price.”
Precis som nu alltså!
Under de följande tolv veckorna kommer Times att räkna ner till den vinnande pocketboken som presenteras den 12 december! Här kommer långlistan:

  1. The Suspicions of Mr Whicher by Kate Summerscale
  2. The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society by Mary Ann Shaffer
  3. The White Tiger by Aravind Adiga
  4. Dreams from my Father by Barack Obama
  5. Night Train to Lisbon by Pascal Mercier
  6. Churchill’s Wizards by Nicholas Rankin
  7. The Secret Scripture by Sebastian Barry
  8. The Thing Around Your Neck by Chimamanda Ngozi Adichie
  9. Bad Science by Ben Goldacre
  10. Bones of the Hills by Conn Iggulden
  11. The Palace of Strange Girls by Sallie Day
  12. Mystery Man by Colin Bateman
  13. The Girl Next Door by Elizabeth Noble
  14. The Other Half Lives by Sophie Hannah
  15. The Return by Victoria Hislop
  16. The Broken Window by Jeffery Deaver
  17. My Sister’s Keeper by Jodi Picoult
  18. The Reapers by John Connolly
  19. A Most Wanted Man by John le Carré
  20. The Unicorn Road by Martin Davies
  21. Remember Me by Melvyn Bragg
  22. Sea of Poppies by Amitav Ghosh
  23. Testimony by Anita Shreve
  24. The Bolter by Frances Osborne
  25. In the Dark by Mark Billingham
  26. The Behaviour of Moths by Poppy Adams
  27. The Host by Stephenie Meyer
  28. Full Hearts and Empty Bellies by Winifred Foley
  29. The Paper Moon by Andrea Camilleri
  30. Revelation by C. J. Sansom
  31. The Heretic’s Daughter by Kathleen Kent
  32. The Way Things Look to Me by Roopa Farooki
  33. An Equal Stillness by Francesca Kay
  34. Hold Tight by Harlan Coben
  35. Doors Open by Ian Rankin
  36. Too Close to Home by Linwood Barclay
  37. The Brass Verdict by Michael Connelly
  38. A Simple Act of Violence by R. J. Ellory
  39. A Secret Alchemy by Emma Darwin
  40. The Reluctant Fundamentalist by Mohsin Hamid
  41. Devil May Care by Sebastian Faulks
  42. The Believers by Zoë Heller
  43. The Girl Who Played with Fire by Stieg Larsson
  44. Fractured by Karin Slaughter
  45. Becoming Queen by Kate Williams
  46. Dambusters by Max Arthur
  47. The Murder Exchange by Simon Kernick
  48. Child 44 by Tom Rob Smith
  49. When Will There be Good News? by Kate Atkinson
  50. Keeping the Dead by Tess Gerritsen

Vad säger vi om den här listan då? Stieg Larsson finns med, heja för en svenne på listan. Jag har faktiskt bara läst den och en till på listan, Den ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid. Vilka topp tolv och vilken vinnare vill ni se? Eftersom jag inte läst så många kan jag bara låtsas att jag tycker The white tiger av Aravind Adiga är bäst! Tätt följd av Harlan Coben. Och ni som diggar Stieg Larsson precis som jag, missa inte den här bitvis fnissframkallande, bitvis respektfulla artikeln i Times.


5 kommentarer:

  1. Nummer ett "The suspicions .. kan jag varmt rekommendera. Mycket fascinerande mordgåta och samtidigt "nutidshistoria från 1860-talet .Jag har några av listans böcker olästa i min hylla.... hmmm- kanske kan jag få upp inspirationen lite genom att följa utvecklingen från longlist till shortlist...

    SvaraRadera
  2. Jag har läst två böcker på listan - "The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society" by Mary Ann Shaffer och "The White Tiger" by Aravind Adiga. Ska jag jämföra dem, vinner "The White Tiger" med hästlängder! Den boken är verkligen, verkligen bra! :-)

    SvaraRadera
  3. Inte den där pajboken igen. Vad var det jag inte fattade´? Tyckte inte alls om den. Annars finns det en massa olästa böcker på listan som skulle vara kul att läsa!

    SvaraRadera
  4. Jeg kender en del af forfatterne, men den eneste jeg har læst endnu er Stieg Larssons. Jeg har nr 1 og 14 på min hylde, og glæder mig til at læse dem.

    SvaraRadera
  5. Ingrid: tack för tips!
    Red fox: min föraning om att The white tiger är bra stämmer alltså!
    Lilla O: pajboken kommer jag inte att läsa. Vet inte vad det är, men titeln lockar inte alls - till att börja med.
    Dorte: Nr 14 alltså, den får meddela sen hur den var!

    SvaraRadera