Böcker som gör mig glad, förbannad och ledsen

Lilla O väcker tankar om böcker och vilka känslor de ger!

Hon ber oss berätta om en bok som:

1. fick mig att skratta.
Marian Keyes böcker får mig ofta att skratta. En som jag specifikt kommer ihåg är The other side of the story som jag läste på en härlig semester i Neapel 2005. Jag skrattade mycket åt hur en av tjejerna i boken sparade limen från drinkarna i drinkglaset för att hon skulle kunna räkna hur många drinkar hon druckit.

2. fick mig att gråta.
Jag gråter inte så jätteofta när jag läser böcker. Men när jag läste slutet på Ray Kluuns En sorts kärlek så bölade jag enormt mycket.

3. gjorde mig riktigt arg.
Den här boken tar jag nog ofta upp när det handlar om ilska. Kenzaburo Oes Mardrömmen gjorde mig sjukt förbannad. Ett par föder ett handikappat barn. Mannen tar avstånd från barnet och tycker dessutom att det är kvinnans vaginas fel, det var ju där barnet kom ut.

4. fick mig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Jag gillar att läsa deckare som utspelar sig i Stockholm så att jag sedan kan upptäcka gatorna där mördare och offer har mötts.

5. handlar om en historisk tid som jag tycker om.
Jag gillar nog böcker som varvar mellan nutid och dåtid. Det är en berättarstil som passar mig. Dåtid kan gärna vara runt 50-talet eller runt 1900-talets början.

6. jag ångrar att jag läste ut.
Jag ångrar sällan att jag läser ut en bok. Varje bok är ett miniprojekt för mig och ett projekt har som bekant en början och ett slut. Däremot kan jag ångra att jag påbörjat en bok. Exempelvis American Psycho. Det var ett jobbigt projekt att avsluta.

7. finns i mina tankar trots att det var länge sedan jag läste den.
Midnattsbarnen av Salman Rushdie. När den inte längre finns i mina tankar måste jag nog läsa om den.

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge.
Thomas Mores Utopia som jag fick på en lilla julafton med mina kursare för cirkulinus 8-9 år sedan. Är det någon som har läst den?


9. jag inte förstår att så många tycker om.
The catcher in the rye. Jag förstår inte storheten med den.

10. jag tycker att alla ska läsa.
En halv gul sol av Chimamanda Adichie Ngozi. Den lärde mig massor om Biafrakriget och var samtidigt en både vacker och sorglig historia.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om Räddaren i nöden. Gillade inte På drift heller, men tillhör väl inte direkt målgruppen.

    Tycker också att En halv gul sol är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Catcher In The Rye. Jistanes. Jag vet inte var jag ska börja. Jag förstår kanske inte varför jag blev så besatt av den. Men det blev jag. En av de mycket få böcker som jag kan citera stycken ur som värsta tonårsgrabben. Malin Persson G

    SvaraRadera